jeg kan dog se at jeg gerne vil igang med at indkøbe varer til min virksomhed før den dato..
skal jeg afmelde mig og tilmelde mig igen på den nye dato eller må jeg godt begynde at købe ind nu selvom der er nogen måneder til jeg er momspligtig? fakturaer osv bliver self gemt og moms lagt på varerne..
joh, men jeg er jo registreret pr 1 august.. så spørgsmålet er jo om jeg skal afmelde registreringen og tilmelde den på en dato feks imorgen.. eller om jeg godt kan indkøbe nu selvom den ikke er trådt i kraft endnu
Du kan godt indkøbe nu uden at få problemer. Jeg er dog ikke sikker på at det samme gælder salg.
Hvis jeg var dig ville jeg rykke datoen. Dels for at undgå problemer, men også for at få afgiften tilbage hurtigere :-)
Man skal aldrig tsge noget givet. Der er intet i momsloven som giver hjemmel til at begynde at fratrække eller opkræve moms før fra datoen hvor man er momsregistreret. At der så er en praksis for at man har set i mellem fingre med udgifter i relation til opstart er noget andet.
I værste fald kan du stå i den situation at SKAT nægter fradrag for MOMS men opkræver den moms som du har tillagt fakturaen inden du officielt er momsregistreret.
jeg køber varen eks. moms? eller det kan jeg måske ikke?
under alle omstændigheder vil jeg kontakte skat imorgen og høre om jeg ikke kan få rykket datoen.. jeg går ikke ud fra det er noget jeg kan gøre via webreg?