Hej,
Helt specifkt tænker jeg på; En tv-station i Danmark har købt rettigheden til et vise et show, kamp eller andet - hvis man laver et offentligt event, hvor dette show/kamp skal vises live - skal man bruge denne tv-kanal eller kan man eksempelvis vælge en udenlandsk station som transmiterer det samme?
Er det nogle der ved om rettigheden kun gælder fjernsyn eller al visning af eventet? |
Hej Martin.
Jeg kender ikke megameget til tv-rettigheder, men så vidt jeg ved indgår du en aftale direkte med den tv-station, du ønsker at transmittere fra.
Dvs., hvis det eksempelvis er en fodboldkamp, der bliver vist på Tv3, indgår du en aftale med Viasat, der ejer Tv3 om at vise kampen. Hvis du undervejs vælger at skifte over til Sverige4, der også viser kampen, tror jeg teknisk set at du bryder ophavsretsloven, da du ikke har betalt Sverige4 for at måttet vise deres udsendelse.
Hvis du fra starten vidste at du ville se kampen via Sverige4, fordi du synes kommentatorene på Tv3 er nogle klaphatte, tror jeg ikke der er noget galt for, at du kan lave en aftale med Sverige4 direkte.
Anyway - dvs., du betaler ikke for at vise eventen. Du betaler for at vise eventen via en tv-station. Ergo tror jeg ikke, du eksempelvis må streame livefeed fra eventen via et amerikansk website, bare fordi du har betalt rettigheder til en dansk tv-station for at vise det event.
Hvis du havde flere detaljer, ville det måske være lettere at svare helt afgørende på.