Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelsesforhold contra personligt ejet

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lavet en kontrakt med en "agent", som skaffer mig free-lance opgaver. Agenten fakturer slutkunderne for de timer, som jeg anvender, og efterfølgende fakturerer jeg min Agent for 80% af slutkundens timepris. Jeg har lavet en kontrakt med at Agenten, hvori der står, at jeg altid SKAL gennefakturere dem. Det har jeg ingen problemer med, idet de skaffer mig en masse opgaver, som jeg selv har meget svært ved at finde.

Mit problem er dog, at jeg i princippet kun har én kunde, nemlig min Agent. Jeg ved at skattevæsenet har haft fokus på denne struktur, fordi de vil betragte det som et ansættelsesforhold. Jeg har dog fået at vide af min revisor, at hvis jeg opretter et APS er jeg beskyttet overfor Told&Skat, og jeg vil ikke få problemer.

Er dette korrekt, og hvorfor vil oprettelse af et APS (istedet for en enkeltmansejet virksomhed) beskytte mig overfor Told&Skats regler ???

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 11:12
Alternativt kunne du måske finde et par mindre kunder, ved siden af agenten.

Ellers må du slet ikke have andre kunder?

Så slipper du får de 125.000 kroner til ApS''et!

Tilmeldt 8. Aug 06
Skrevet kl. 11:16
Som skrevet ovenfor må jeg ikke have andre kunder.
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 11:24
Hvad så med at undersøge mulighederne for nogle af de lidt mere kreative muligheder, som f.eks. K/S eller lignende?

Jeg er ikke specielt meget inde i de selskabsformer, men det er jeg sikker at der nogle på Amino, der er!

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 11:44
Tror issue går på hvem der er rette indkomstmodtager, og selv om du kun har en kunde, virker det ikke som om der fornuftigvis kan tales om et ansættelseforhold, så uden at være ekspert, ville jeg mene du var ok.

En alternativ løsning jeg synes virker bedre er en agentaftale, hvor agenten skaffer dig kunder mod at få provision. I det ideele scenarie, har du efterfølgende kontakten til kunden og fakturerer denne. Dette gør kommunikationen meget bedre, og du sender bare efterfølgende agenten pengene på provisionen. Der er jo intet i vejen for at gøre det på alt fremtidigt arbejde for den kunde han har skaffet.

Tilmeldt 8. Aug 06
Skrevet kl. 12:49
Tak for svaret. Desværre kan jeg ikke lave kontrakten/set-up''et om med angenten. Agenten har tilsvarende kontrakter/aftaler med en del andre free-lancere, så forudsætningen med at jeg gennemfakturerer agenten er ikke til at ændre.

Min revisor siger, at du ved at oprette et APS skaber en juridisk aftale mellem 2 juridiske enheder (Agenten og mit APS), og derfor kan det ikke længere diskuteres hvorvidt der er tale om et ansættelsesforhold. Sagt med andre ord kan Told&Skat ikke tolke det som være et ansættelsesforhold mellem mig og Agenten, hvis aktiviteterne foregår via et APS.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 13:20
Hey,

Tror også klart den holder i dit tilfælde, men normalt er det en issue om rette indkomstmodtager, så at have et ApS er ingen garanti hvis du og ikke dit ApS er rette indkomstmodtager, der ligger en del domme på området.

Tilmeldt 8. Jul 06
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 15:14
Hej

Jeg er lige blevet kontaktet af en svensker som havde det samme problem, der var altså ikke noget at gøre, så den med Aps holder altså hellere ikke. Som Thomas også siger, ligger der en hel del domme på sagerne, så den er ikke nemt.

Mange hilsner

Jennifer Jensen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58
Hej thof!

Jeg har med interesse læst om dit problem, og jeg vil mene at din revisors antagelser holder,

selvom der er faldet en del domme i lignende sager.

Hilsen

Peter 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)