Jeg har et rådgivningsfirma, hvor jeg fakturerer efter timeforbrug.
På fakturaen har jeg bedt om betaling for forberedelse og det personlige møde. I alt 4 timer, hvoraf det personlige møde varede 2 timer.
Kunden har overskredet betalingsfristen med cirka 10 dage, og har herefter valgt at betale for 3,5 time, da han påstår, at det personlige møde kun varede 1,5 time.
Jeg har på fornemmelsen, at det er en af den slags kunder, som blot snupper noget "rabat", som er så lavt, at han ikke forventer, at jeg vil forfølge sagen.
Jeg har ikke reageret på kundens mail, som jeg har modtaget i dag. Beløbsmæssigt drejer det sig om cirka 700 kr. Jeg har ikke tidligere oplevet noget lignende og er ikke medlem af RKI.
Hvad stiller jeg op med en kunde som anfægter fakturaens rigtighed, men på den anden side først gør opmærksom på det længe efter betalingsfristens udløb ? |
Hej Mathias.
Send kunden en rykker opkrævning på det beløb som den oprindelige faktura lød på med et rykker gebyr på 100,- Hvis kunden ikke reagerer så sender du ham yderligere en rykker på 100 kr. og hvis det ikke hjælper så betaler du Experian A/S 587 kr + moms mener jeg det er, og så står han som dårlig betaler indtil regningen er betalt eller 5 år efter din registrering.
Det kan godt ske at personen stadig ikke vælger at betale, men så har du sikret at andre iværksættere, banker og telefonselskaber ikke går hen og kommer i klemme med den samme person.