Hej igen Ravn! Jeg er ikke enig med dig. Hvis det er mere favorabelt at lade sig momsregistrer i købslandet, selvom fjernsalgsgrænsen ikke er nået, kan de ske frivillig registrering. Dette kan f.eks. være relevant ved salg af varer fra DK til f.eks. tyske privatpersoner, hvor en tysk momsregistrering kan være fordelagtig selv ved en forholdsvis beskeden omsætning. 6. momsdirektiv, artikel 28B, stk.2. Hilsen Peter |
Hej Allesammen - Især Ravn
Jeg er enig med Peter.
Jeg er enig med Peter.
Du SKAL ikke vente til du rammer den fastsatte grænse.
Grænsen betyder blot at hvis du rammer denne grænse så SKAL du momsregistreres i det pågældende land hvor du sælger dine varer til private eller er det ulovligt.
Fx hvis du har et tysk firma, så må du gerne sælge til private danskere, men kun op til en grænse på omkring 350.000 så skal du altså pålægge den danske moms på 25% i stedet for den tyske på 16% (snart 19%) Dvs det kan næsten ikke betale sig medmindre du har en virkeligt god dækningsgrad på dine ydelser/produkter eller selvfølgeligt bare ikke regner med at sælge mere end som så. Du kan selvfølgeligt altid bare vente med at lade dig momsregistrere i det pågældende land indtil du har nået grænsen, HVIS det selvfølgeligt er gunstigt for dig, som i det Tysk > danske salg, den anden vej kan det jo jo ikke betale sig at vente, og burde gøre at du momsregistrere dig der med det samme, for at kunne sælge til den bedste mulige pris.
Jeg har både et Dansk ApS og et Tysk GmbH og har derfor været igennem mange af disse overvejelser, og det kunne slet ikke betale sig for os at sælge til danskerne direkte fra det tyske firma til Tysk moms, da vi allerede ville nå max omsætningen på de ca. 350.000 indenfor de første 2 uger. og derefter ville man så blive nødt til at vente til papirerne blev i orden for momsregistreringen, og det kan godt tage et par måneder i fx Tyskland.
Jeg har både et Dansk ApS og et Tysk GmbH og har derfor været igennem mange af disse overvejelser, og det kunne slet ikke betale sig for os at sælge til danskerne direkte fra det tyske firma til Tysk moms, da vi allerede ville nå max omsætningen på de ca. 350.000 indenfor de første 2 uger. og derefter ville man så blive nødt til at vente til papirerne blev i orden for momsregistreringen, og det kan godt tage et par måneder i fx Tyskland.
Så jeg råder dig til at lægge en strategi for det fa start, så hvis du regner med at nå grænsen ret hurtigt, så momsregistrer dig fra starten, så det bliver gjort ordentligt. Så har du sikkert også en bedre smag i munden ;-) og du træder ingen konkurrenter over tæerne på mindre umoralske prisgunstige metoder.
Mvh
Kim Sand Sørensen
Mvh
Kim Sand Sørensen