Jeg har tænkt lidt over hvordan og hvorledes jeg skal agere i forhold til min virksomhed. Det er således at jeg startede virksomhed 1/1-08 og her til Juli har jeg selvfølgelig et regnskab og alt klart til skattefar.
Jeg har i hele perioden IKKE betalt reelt skat men har foretaget en frivillig indbetaling. Når mit regnskab for sidste år er færdigt har jeg så et bud på hvad jeg mere skal betale.
Så vidt så godt...
Nu er det jo så at jeg jo til i år sikkert bliver bedt om at lave en forskudsopgørelse som jeg jo ved resulterer i 10 girokort.
Mit problem med det er helt klart at jeg jo stadig ingen ide har om hvordan min virksomhed kommer til at gå i år. Ligeså lidt som jeg vidste det sidste år.
Nu er det vel forhåbentlig ikke sådan at skat igen igen bare anslår at det jo nok går ligeså godt som sidste år og derfor ikke accepterer en forskudsregistrering på 0 kr i år igen så jeg blot selv sparer skatten op ?
Hvad nu hvis man har fået de 10 girokort og indtægten slet ikke matcher det forventede overskud. Skal jeg så betale skat alligevel eller hvordan ?
Nu skriver du ikke noget om, hvordan din virksomhed er registreret, men jeg har haft samme problem i mange år og har derfor følgende ordning. Jeg er blot momsregistreret - ikke som aps eller a/s - da jeg har mit firma som fritidsbeskæftigelse ved siden af et fuldtidsjob.
Jeg sætter min årlige indtægt til 0 kr/år og rekvirerer girokort til frivillig indbetaling hos skat. Når jeg i løbet af en måned har et overskud på mere end omkring kr. 5-10.000,-, ja så indbetaler jeg skat af dette beløb. På denne måde sørger jeg for altid, at have indbetalt tilstrækkelig til skat når året er omme.
På denne måde sørger jeg for altid at have et godt økonomisk forhold til skat, hvilket jeg ved er vigtigt når skat gennemgår årets regnskab. Skat har aldrig beklaget sig over denne fremgangsmåde.
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og det er fuldtidsbeskæftigelse. Sidste regnskabsår gav lidt over 1 million i omsætning men jeg har jo som sagt ingen ide om hvordan det arter sig i år. Jeg har læst mig til at det ligefrem er ulovligt at lave en "urealistisk" forskudsregistrering, men kan dog ikke se det ulovlige når det jo som sagt er umuligt at forudsige indtægt for et helt år. Specielt ikke i IT branchen jeg arbejder med.
Den løsning Japping har valgt er ikke blåstemplet af Skat og det at de aldrig har beklaget sig over fremgangsmåden kan alene tages som udtryk for at de aldrig har interesseret sig eller gjort noget ved fremgangsmåden.
"Vælger" man denne løsning er der ingen grund til at foretage frivillige indbetalinger hen over året. Det kan man gøre sidst på året. Rent faktisk er der risiko for at indbetalinger i første halvdel af året ryger på et forkert år (sidste år) hvis man ikke bruger de rigtige indbetalingskort. Var det mig ville jeg istedet indsætte pengene til frivillig indbetaling på en konto hvorefter man kan betale ultimo året men det er også et spørgsmål om ens egen disciplin.
Men jo forskudsregistrering for virksomheder og andre med svingende indtægter er noget rod.
Super. Men ER det lovligt for mig at lave en forskudsregistrering på 0kr hvert år ? Der er mange delte meninger om det. Jeg har været til diverseiværksætter møder med skat hvor de har pointeret at man jo SKAL lave en realistisk forskudsregistrering og jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen. Lad os antage at jeg iløbet af et år får en svingende indtægt:
1. måned 70.000
2. måned 30.000
3. måned 50.000
.... og jeg så forskudsregistrerer udfra et gennemsnit derfra. Hvad så hvis jeg i de efterfølgende måneder kommer langt under det jeg har angivet og pludselig ikke har indtægten til at betale de resterende giro kort ?
Jvf. Kildeskattelovens § 42 skal "De foreløbige skattebeløb skal for den
enkelte skattepligtige så vidt muligt svare til de beløb af skatter, der
udskrives efter kalenderårets udløb."
Det vil sige, at hvis du har en forvening om at tjene x kr. i skatteåret skal du forskudsangive til et beløb svarende til x. kr.
Som systemet i dag er opbygget kan du jo selv ændre din forskudsangivelse til 0.kr. Du skal bare være opmærksom på at SKAT ikke er forpligtet til at acceptere dette. Så jeg vil anbefale en mellemting, som du kan forsvare over for skat, hvis der skulle stilles spørgsmåltegn ved din forskudsangivelse.
De vil næppe acceptere 0 kr - hvis det år efter år viser sig at du tjener 600.000.