Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr overarbejdstimer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Kan det passe, at hvis en medarbejder nedfæller sine timer for op til 6 måneder, at han så ved en fyring kan tage disse papirer med til fagforeningen og, at de så kan bruge dette som gyldig bevis for, at overarbejdet vitterligt har fundet sted?

En tidligere medarbejder har nemlig gjort dette overfor mig...

Lavet nogle timesedler - efter eget hoved - med en stor stak overarbejde.....

Resultatet er, at han vil have ca 50.000 kroner.

Hvordan er jeg stillet i denne situation? Fagforeningen har spurgt mig, om vi kunne finde en løsning. Jeg sagde ja, men har da ikke i sinde at betale personen noget som helst?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:17
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Din tidligere medarbejder har kun ret til tillæg for overarbejde, såfremt der har været en aftale herom - f.eks. direkte i ansættelseskontrakten, personalepolitikken eller i den overenskomst har evt. er omfattet af. Det er endvidere et krav, at det er overarbejde, som du direkte har beordret.

Hvis  det er overarbejde du har beordret, burde du løbende i forbindelse med lønafregningerne have modtaget timesedler fra din medarbejder med.

Mere konkret kan jeg ikke byde, da jeg ikke kender hverken overenskomst, personalepolitik mv.  Men umiddelbart ville jeg ikke være indstillet på at indgå en aftale. Princippet må jo gælde begge veje, at også din tidligere medarbejder må kunne dokumentere at han har været på beordret overtid.

Tilmeldt 10. Apr 09
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 13:33

Tak for indlægget.

I ansættelseskontrakten står der følgende:

4: Løn: Løn, der udbetales månedsvis bagud...bla. bla. ingen ting vedr overarbejde...

6:Arbejdstid -og indsats: arbejdstiden er 37 timer om ugen. Medarbejderens arbejdstid vil primært være inden for virksomhedens åbningstider som er 9-23 mandag til søndag og tillige i weekenden hvor der er døgnåbent (nb. det er der så ikke altid)

Det forventes, at mearbejderen yder sin....bla.bla.

Medarbejderen må ikke have andet....bla.bla.

9:Fravær: bla.bla...

Medarbejderen skal selv bytte sine vagter ved sygdom og andet fravær, og har sammen med sin kollega selv ansvar for, at timeantallet passer ved månedens(-ners) udgang.

11:Overenskomst: Ansættelsen er ikke omfatten af en overenskomst.

....det var det relevante, som du efterspurgte!

Der står ikke noget i ansættelseskontrakten vedr overarbejde. Vi har ingen personalepolitik og er ikke med i nogen overenskomst.

Er det så ikke bare påstand mod påstand?!

Fra København
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:41

Jeg kender en der har haft en ligende sag. Han havde dog en kopi af de time seddler han havde udbetalt løn efter, og dem sammenholdt mod dem den tidliger medarbejder havde, kunne man se at der var rettet i arbejdsdagens længde osv. derfor slap de for at betale. Fagforeninger kan/vil altid forfølge en mulig sag. Jeg havde engang en medarbejder der havde taget for 300 kr. varer. Den dag hun tog tingene, konstateret jeg og en anden ansat at de lå i hendes pose, og gik ud fra hvis det var en fejl ville hun komme med dem næste dag. Det gjorde hun ikke, så om aften bortviste vi hende for tyveri, hun nægtet og dagen efter blev jeg kontaktet af HK som ville have erstatning for uberettet fyring osv. Hun erkendte dog at have varerne og fik HK til at returnere dem. MEN HUN HAVDE IKKE TAGET DEM, nogle måtte have puttet dem i hendes pose fordi de ikke kunne lide hende. Vi politi andmeldte hende efterfølgende, og havde video optagelser fra butikke hvor hun tog varerne ud i baglokalet. Hun blev dømt i byretten, men HK mente ikke deres medlemmer stjal for 300 kr. Og fik lov at anke den til landsretten, der blev hun heldigvis også dømt. 

Så fagforeninger vil følge alle sager, for alle deres medlemmer er uskyldige/lyver ikke.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:48

Spinner:
Er det så ikke bare påstand mod påstand?!

Jo - Jeg vil afvise.

Hvis jeg var fagforening, ville jeg også sende er brev til dig for at høre om du var indstillet på en løsning. Dels af hensyn til mit medlem af fagforeningen for så kan medlemmerne se at vi gør noget for dem og dels hvis nu Spinner sagde okay jeg taler x antal kr. for at undgå bøvl.

Overarbejde er ikke noget som en medarbejder bare selv beslutter sig. Det er arbejdsgiverens beslutning.

Tilmeldt 10. Apr 09
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 14:56

Takker mange gange for svaret.

Umiddelbart virker jeg vel heller ikke som om, at fagforeningen har en sikker sag. Konsulenten sagde, at han havde lavet sin udregning ud fra de almindelige timesatser - og ikke nogen form for overarbejdssats. Det virker da heller ikke som om det er helt korrekt, hvis de havde en skudsikker sag, vel?

Og i det hele taget, at de åbner op for en sammenbragt løsning vedr sagen, er vel også et tegn på, at de ikke "forventer" så meget, men mere at de er tilfreds med noget...

Hvis sagen var 100% sikker for dem, ville de vel både have overtidsbetaling og slet ikke forhandle?!

Eller? Nogen der har erfaringer?

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 00:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En retssag kan hurtigt koste kr. 20.000 for en uorganiseret arbejdsgiver. Det ved fagforeningen godt, og derfor sker der jo ikke noget ved at spørge, om du så ikke hellere vil betale kr. 10.000 til deres medlem, end kr. 20.000 til din advokat.

Benyt lejligheden til at få tjekket igennem, om dine ansættelsesaftaler er halal. (Hvis de ikke havde været det, havde fagforeningen nok rejst et krav på den konto allerede, men tjek det lige for en sikkerheds skyld. Du kan spare mange penge, hvis du udleverer nye og lovlige ansættelsesbeviser, inden dine ansatte begynder at rejse krav.)

Mvh.

Ulrik Guldbæk

Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)