Kan det passe, at hvis en medarbejder nedfæller sine timer for op til 6 måneder, at han så ved en fyring kan tage disse papirer med til fagforeningen og, at de så kan bruge dette som gyldig bevis for, at overarbejdet vitterligt har fundet sted? En tidligere medarbejder har nemlig gjort dette overfor mig... Lavet nogle timesedler - efter eget hoved - med en stor stak overarbejde..... Resultatet er, at han vil have ca 50.000 kroner. Hvordan er jeg stillet i denne situation? Fagforeningen har spurgt mig, om vi kunne finde en løsning. Jeg sagde ja, men har da ikke i sinde at betale personen noget som helst? |
Din tidligere medarbejder har kun ret til tillæg for overarbejde, såfremt der har været en aftale herom - f.eks. direkte i ansættelseskontrakten, personalepolitikken eller i den overenskomst har evt. er omfattet af. Det er endvidere et krav, at det er overarbejde, som du direkte har beordret.
Hvis det er overarbejde du har beordret, burde du løbende i forbindelse med lønafregningerne have modtaget timesedler fra din medarbejder med.
Mere konkret kan jeg ikke byde, da jeg ikke kender hverken overenskomst, personalepolitik mv. Men umiddelbart ville jeg ikke være indstillet på at indgå en aftale. Princippet må jo gælde begge veje, at også din tidligere medarbejder må kunne dokumentere at han har været på beordret overtid.