Jeg vil gerne ændre cookie tiden i Analytics da den som default er på 6 mdr. hvilket jeg mener er for lang tid.
Derfor vil jeg gerne høre jer hvad I mener vil være den optimale cookietid, når jeg bruger Analytics til internt brug i forbindelse med at måle besøg, tracke kampagner, beregne ROI osv.
Ja - det kan jeg godt forstå. Men hvis du f.eks. sælger vindmøller eller jagerfly, så er 6 mdr. måske realistisk nok. Men sælger du børnetøj eller andet i den størrelse, så er 1 måned nok mere realistisk.
I øvrigt fedt at høre, du tweaker Google Analytics for at få bedre data at analysere på. God fornøjelse med det.
6 mnd? Cookie levetiden for registrering af unikke brugere er 2 år :-) Men der er forskellig levetid på deres forskellige cookies. Den eneste der bruger 6 mnd. er UTMZ, som registrerer hvilken trafikkilde, som brugeren er kommet fra. Hvis i for alvor vil "lege" med data, så kan i justere så den beholder den oprindelige trafikkilde.
Den optimale levetid afhænger helt af varigheden på beslutningsprocessen. Hvis i har erfaring for at det tager 2 måneder at købe bil, så sæt den til 2 måneder. Men omvendt, hvad skal data bruges til? Det er vel relevant nok at vide om det er den samme unikke besøgende eller om det er en ny, om det så er inden for et år eller 1 måned?
Jeg bruger Analytics til flere ting, men der hvor jeg ser det største problem i at cookietiden er 6 mdr., er ved udregning af ROI. Hvis jeg har købt et klik fra et bestemt websted og den samme bruger 4 mdr. senere går direkte ind på sitet og foretager et køb, så ser det jo ud som om at denne bruger kommer fra det websted hvor jeg købte et klik 4 mdr. tidligere, hvilket kan pynte for meget på ROIen fra dette websted.
Men som du nævner er det også rart at kunne se både samlet antal besøgende og entydige. Men jeg er stadig i tvivl om der kan være ulemper ved fx. at sætte cookietid til 30 dage?
Ah sorry, så ikke i brugte den gamle kode. Start med at skifte til den nye kode, det giver lidt mere at lege med.
Jeg forstår godt problemstillingen. Her er det faktisk at jeg godt kan lide Yahoo! Web Analytics. Der kan man analysere det samme salg og besøg ud fra tre kilde-angivelser: Hvordan brugeren kom nu og her, hvad der var den sidste kampagneaktivitet til sitet, og hvad der var den oprindelige trafikkilde. På den måde kan du både analysere om det var et klik fra et betalt link, som skabte kendskabet til dit site, og samtidig analysere hvordan brugeren så kom nu og her.
Der er ulemper og fordele ved det hele. Men i dit tilfælde bør du nok vurdere hvor lang tid du mener et partner site bør krediteres for et besøg, og sætte cookielevetiden derefter.