Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i syv sind med hensyn til bogføring. når men har en detailforretning, hvor jeg udover kontant selvfølgelig modtager dankort som betaling. 

Jeg har snakket med 2 revisorer fra samme firma som siger det modsatte af hinanden. Den ene siger jeg skal bogføre dagens på dens dato, men jeg kan jo ikke afstemme min bank samme dag, da der kan gå op til flere dage inden dankort indbetalingen er sat ind. Den anden siger jeg først skal når det kan ses.

Det samme gælder når jeg køber noget og betalingen måske først sker om 60 dage, hvad så? Hvormange posteringer skal der til og evt hvilke?

Jeg bruger summasummarum standard. 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 28. Apr 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:55

Hej Lone,

Jeg vil tilslutte mig revisor nr. 2, hvis du bogfører når det kan ses så undgår du evt. differencer mellem regnskabssystemet og banken.

Venlig hilsen

Morten Christensen

www.oekonomikonsulenten.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51

Hej!

Ikke helt enig med Morten!

Du skal naturligvis bogføre på dagens, idet det momsmæssigt vil være mest korrekt.

Det samme med fakturaer fra kreditorer, hvor fakturadatoen er afgørende for momsen.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:09

For at forvirringen total vil jeg ligge mig midt imellem de to svar. Jeg er for såvidt enig med Peter i hans svar, som vel ligger tæt op af bogføringslovens bestemmelser om at bogføring skal ske snarest muligt efter det forhold er indtruffet, der ligger til grund for transkationerne.

Men hvis du føler, at det gør det lettere at afstemme dine konti, at du først har beløbet på din konto, er der næppe nogen som kommer efter dig.

Derimod er jeg på helt linie med Peter i spørgsmålet omkring kreditorfaktura.

Henrik

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:20

Hej Peter.

Tak for svaret. Jeg er nok lidt tungnem, så lad os tage et eks. jeg sælger d 31. marts 2009  for 5000 kr, deraf betales 3000 kr på dankort og resten kontant

Så bogfører jeg dagens salg 5000kr på konto 1000, 2000kr kontant ,som sættes direkte i banken på dagen,  konto 58000 og 3000 på dankort konto 58300 og disse registreres aller tidligst i banken dagen efter d. 1. april. Så jeg kan vel ikke have det under samme dato

Jeg har også et varekøb samme dato på 1500 kr, og disse skal først betales 45 dage senere, jeg bogfører så de 1500 kr på varekøb konto 2100 og så vil jeg jo bruge banken konto 58000 som afstemningskonto, men så kommer banken jo ikke til at stemme, da de først skal betales medio maj? jeg ved godt der er en konto der hedder kreditorer ubetalte fakturaer, men så jeg der jo bogføres igen medio maj. og som jeg ser kan der jo være mange af ovenstående situationer, ja faktisk hver dag.

Jeg kan ikke forstå der ikke findes en facitliste/resultat over hvordan jeg helt præcist skal bogføre og på den rigtige måde?

Hej fra Lone.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:49

Lone:
Jeg kan ikke forstå der ikke findes en facitliste/resultat over hvordan jeg helt præcist skal bogføre og på den rigtige måde?

Ja det skal ikke være let Lone, men praksis omkring regnskab er desværre ikke en eksakt videnskab.

Lone:
Så bogfører jeg dagens salg 5000kr på konto 1000, 2000kr kontant ,som sættes direkte i banken på dagen,  konto 58000 og 3000 på dankort konto 58300 og disse registreres aller tidligst i banken dagen efter d. 1. april. Så jeg kan vel ikke have det under samme dato

Det er der intet til hindrer for. Det du skal sørge for at at du kan afstemme din dankortindbetalinger over til dankortkontoen.

Lone:
Jeg har også et varekøb samme dato på 1500 kr, og disse skal først betales 45 dage senere, jeg bogfører så de 1500 kr på varekøb konto 2100 og så vil jeg jo bruge banken konto 58000 som afstemningskonto, men så kommer banken jo ikke til at stemme, da de først skal betales medio maj? jeg ved godt der er en konto der hedder kreditorer ubetalte fakturaer, men så jeg der jo bogføres igen medio maj. og som jeg ser kan der jo være mange af ovenstående situationer, ja faktisk hver dag.

Præcis, du skal bruge kreditorer ubetalte fakturaer. Ja det giver en ekstra postering når du skal betale. Til gengæld får du et meget bedre styringsredskab, da det hele tiden giver et aktuelt billede af dit firmas økonomi.

Det vigtigste er at du finder en metode at gøre det på som både din revisor og dig finder hensigtsmæssigt....,

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06

Ja...o.k. Lone!

Men det vigtige må være, at du får din omsætning/varekøb registreret driftsmæssig med den korrekte dato.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)