Har et spørgsmål jeg har gået og tænkt lidt over og egentlig godt kunne tænke mig at vide lidt mere omkring.
Når man har en enkeltmandsvirksomhed, så er dens økonomi nærmest betragtet som ens private som jeg har forstået det - men hvordan fungerer det så hvis man trækker penge ud til sig selv, altså privatforbrug - hvordan er skattereglerne med hensyn til sådan noget, for det kan næsten ikke passe at man kan trække hvad man har lyst til uden at der er betalt skat heraf?
Eksempelvis hvis man har kr. 20.000 stående på erhvervskontoen som man har i overskud - kan disse "bare" trækkes ud og overføres til ens egen private konto uden at skulle ind på skattekontoret og betale skat heraf eller hvordan og hvorledes fungerer det?
Lidt forenklete kan man sige at overskud i din enkeltmandsvirksomhed skal påføres din selvangivelse. På den måde indgår overskuddet i beregningen af din skat.
Hvis du har en forventning om at du vil have et overskud på 20.000 DKK kan du forskudsangive dette til SKAT og du får så tilsendt nogle giro-kort.
Uanset hvad så er systemet bygget sådan at du ikke slipper for at betale skatten før eller senere....
nej du kan ikke trække dem ud, de skal stå der et år, når der er gået et regnskabsår, kan du trække dem ud og skal kun betale selvskabsskat på 30%
Jeg ved ikke hvilken form for firma du tænker på?? Som enkeltmandsfirma er der ikke en selskabsskat på 30%. Der kan derimod være tale om en foreløbig skat på 25% hvis man vælger at bruge Virksomhedsskatteordningen.
Mogens Andersson:
men tar du dem ud med det samme, skal du beskattes af din træk procent.
Det kommer hanjo også reelt til hvis han tager dem ud på et senere tidspunkt!
Men når du skal lave selvangivelse til foråret biiver du beskattet af overskuddet, så hvis du eks har et overskud på 20000kr skal du betale 10.000 (i store runde ikke top-skats tal) til næste forår.
Hvis du betaler for sent kan der løbe lidt renter på, men hvis det ikke drejer sig om mere mener jeg bare du skal betale inden 1 juli.
Hvis du har super styr på din økonomi, kan der være en fordel i at du på den måde kan "låne" penge rentefrit af told og skat, men forbavsende mange brænder det hele af på forbrug, og skal så klare indbetalinge med en kassekredit.
Dengang jeg havde et IS ved siden af mit rigtige job lavede jeg en aftale med T&S om at de trak 5000 månenden det kan man bare gøre, og hvis overskuddet så er mindre end beregnet betaler de pengene retur (men de har så haft dem stående i mange måneder, og det er jo ikke smart hvis du står og mangler dem)