Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning ved I/S selskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber nogen kan hjælpe mig med følgende:

Jeg har med en kollega et I/S firma, hvor vi sidste år lavede et overskud på 100.000. Vi har ikke trukket nogen penge ud i løbet af år. Vi er nu kommet frem til at bruge virksomhedsbeskatning.

Dog er der dukket et spørgsmål op. Vi har hidtil troet at vi kunne tage de 25.000 til beskatning fra vores firmakonto. Nu oplyser vores revisor imidlertid, at såfremt vi vælger at tage et sådan beløb ud fra vores konto vil det blive betragte som en normal udbetaling og dermed beskattet, som personlig indtægt - i dette tilfælde som topskat - også selvom det bruges til betaling af firmaskatten. Det skal samtidigt nævnes, at vi begge "forventede" at få penge tilbage i skat, som i dette tilfælde vil dække firmaskatten. Vi ønsker dog alligevel at tage pengene ud, da firmaet skal betale skatten og ikke vores "netto skatte" kr.

Skat meddeler imidlertid, at såfremt vi tager penge ud som bruges til at betale firmaskatten, vil de ikke blive beskattet før 1) firmaet opløses 2) alle pengene udbetales.

Er der nogen der kan fortælle hvad der er rigtig, jeg vil blive rimelig træt at hvis jeg imod forventning skal aflevere min "penge tilbage fra skat" til at betale denne firmaskat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19

Hej!

I kører VSO i hver jeres personlige regnskab.

Den beregnede virksomhedsskat friholdes af hæverækkefølgen...så den betragtes dermed ikke som hævning.

Som jeg ser det, har jeres revisor fejlinformeret jer!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:23

Helt enig med Peter. I modsætning til alle andre skatter betragtes virksomhedsskatten nemlig ikke som en privat hævning i VSO, som Peter også siger.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 13. May 09
Skrevet kl. 22:22

Hej,

Beklager det sene svar, som ikke skyldes manglende interesse kun en hektisk tid.

Stor tak til jer begge for at tage jer tid til at svare/hjæpe. Svaret ligger heldigvis i tråd med mine forventninger/forhåbninger.

1) Nu skal vi til at hæve beløbet fra vores konto til at betale skatten, skal vi skrive noget ved banktrækningen så man nemmere kan se det er brugt til skat eller spiller det ingen rolle i for bindelse med "hæve rækkefølgen"?

2) Vi overvejer stærkt at omdanne I/S'et til et APS.  I den forbindelse vil ovenstående "skatteudtrækning" vel komme til personlig beskatning, er det korrekt antaget?

3) Selvom vi omdanner det til et APS har vi ikke planer om at udbetale løn, højst et årligt udbytte, men ikke nødvendigvis. Vores revisor meddeler imidlertid, at det er et krav at man ved aps også udbetaler løn svarende til det arbejde/omsætning firmaet laver. Er det korrekt?

Selvom jeg var længe om at vise påskønnelsen, håber jer I kan være behjælpelig igen. Tak på forhånd

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:39

1) Det er uden betydning.

2) Det afhænger af jeres øvrige hævninger contra overskuddet men som udgangspunkt ja.

3) Det er ikke korrekt som det bliver skrevet her. Det anerkendes at man udviser løntilbageholdenhed. Hvis I skal have godtgørelse. for erhvervsmæssig kørsel er det dog et krav at der er et ansættelsesforhold og et arbejdsvederlag men det kan godt være minimalt. Skal I ikke have godtgørelser behøver I ikke at udbetale løn.Men det er dumt ikke at gøre det hvis I ikke har anden lønindkomst.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 13. May 09
Skrevet kl. 22:46

Hej, tak for det hurtige svar. Jeg tror vi for nu har fået afdækket spørgsmålene.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)