Håber nogen kan hjælpe mig med følgende: Jeg har med en kollega et I/S firma, hvor vi sidste år lavede et overskud på 100.000. Vi har ikke trukket nogen penge ud i løbet af år. Vi er nu kommet frem til at bruge virksomhedsbeskatning. Dog er der dukket et spørgsmål op. Vi har hidtil troet at vi kunne tage de 25.000 til beskatning fra vores firmakonto. Nu oplyser vores revisor imidlertid, at såfremt vi vælger at tage et sådan beløb ud fra vores konto vil det blive betragte som en normal udbetaling og dermed beskattet, som personlig indtægt - i dette tilfælde som topskat - også selvom det bruges til betaling af firmaskatten. Det skal samtidigt nævnes, at vi begge "forventede" at få penge tilbage i skat, som i dette tilfælde vil dække firmaskatten. Vi ønsker dog alligevel at tage pengene ud, da firmaet skal betale skatten og ikke vores "netto skatte" kr. Skat meddeler imidlertid, at såfremt vi tager penge ud som bruges til at betale firmaskatten, vil de ikke blive beskattet før 1) firmaet opløses 2) alle pengene udbetales. Er der nogen der kan fortælle hvad der er rigtig, jeg vil blive rimelig træt at hvis jeg imod forventning skal aflevere min "penge tilbage fra skat" til at betale denne firmaskat.
|
Hej!
I kører VSO i hver jeres personlige regnskab.
Den beregnede virksomhedsskat friholdes af hæverækkefølgen...så den betragtes dermed ikke som hævning.
Som jeg ser det, har jeres revisor fejlinformeret jer!