Hej Morten
Selvfølgelig vil jeg svare.
For det første er der forskel på, hvordan opgaven stilles. Nogle vil helt konkret have mig til at kontakte agenter og producenter af et bestemt mærke. I de tilfælde er der ingen kravspecifikationer, da det er min kunde, der helt suverænt bestemmer rækkefølge, prioriteringer, mm. For at bruge dine egne ord er det ikke svært, og jeg får jo præsenteret den rigtige leverandør fra start af. Begrundelsen for at bede om min assistance i den forbindelse er enten at kunden ikke selv kan finde tiden til at tage kontakten, eller at han har en formodning om at et professionelt bureau bruger mindre tid på at løse det (hvilket også er korrekt) eller bare ikke kan lide at gøre det. Dem findes der faktisk en del af ligesom telemarketingbureauerne får stillet salgsopgaver og mødebookingopgaver.
Hvis opgaven er mere fri såsom at finde et godt lagerhotel eller en dygtig hjemmeside-snedker stilles der helt andre krav. Der skal være interessante referencer, som jeg må tage kontakt til, der bliver spurgt ind til forretningsbetingelser, oma. Det helt overordnede er dog at det er min kunde, der bestemmer, hvilke kriterier, der skal være opfyldt (pris, kvalitet, beliggenhed - hvad er vigtigst?). Jeg rådgiver ham naturligvis til den fulde pakke for at ramme den rigtige leverandør fra start af, da det "tvinger" ham til at formulere sine forventninger til mit arbejde og hvad han helt præcis vil opnå med de leverandører, som jeg i sidste ende præsenterer ham for.
Jeg afregner pr. påbegyndt kvarter. Det skyldes at jeg har et forholdsvis stort netværk, som jeg kan trække på, og som kan gøre at der i nogle tilfælde blot skal sendes et par mails. I andre tilfælde skal der bruges væsentligt mere tid. Jeg er dog ikke bundet op af nogle bestemte leverandører og samarbejdet med mig er helt uforpligtende.
Du spørger bare, hvis der er noget uklart i svaret eller det bare har affødt flere spørgsmål.
Michael