Nu ved jeg ikke om jeg har forståret dit spørgsmål rigtigt. Lad mig sige jeg forhandler cykler, og det du vil er at købe en cykel af mig for 1000 og sælge den videre til din kunde for 1500.
Lad os så sige jeg har givet 600 kr. for cyklen, og dertil er der så de udgifter som der hører til det at have det varelager. (lagerleje, forsikring, renteudgifter) samt udgifterne til at håndtere de ordre du nu engang serverer til mig (Emballage, mand til at pakke, transport til posthus etc.)
Du vil nu købe 25 cykler af mig og vil selvfølgelig have en billigere pris. Det er ikke nødvendigvis nogen god forretnign for mig, hvem siger at med dine ekstraordre at jeg også kan få en bedre pris på mit indkøb, jeg vil stadig have nogle udgifter, selvfølgelig ikke proportionelt med mængden af cykler du aftaler, men emballage og mand til at pakke vil jo også øges; så der vil altid være en hvis min. udgift som jeg ville skulle lige oven i cykelprisen, før jeg begynder at se på hvad jeg selv tjener.
En anden faktor er selvfølgelig at det er komplet umuligt at sige uden at have en specifik branche at referere til. Ville du fx købe kalendergaver
eller spøg og skæmt
af mig, så ville jeg uden at blinke give dig 10 % kan du levere 20 ordre om måneden kan du få 18 % kan du levere 50 ordre om måneden kan du få 22 % osv. men festen stopper med mine avancer og udgifter når du når 30 %, så tjener jeg simpelthen ikke længere penge på at du videresælger mine produkter. Jeg får jo også en konkurrent mere, ikke nødvendigvis en jeg er truet af, eller en som formindsker mit salg ..
Jimmy