Hej Aminoer, Jeg er i tvivl om hvorvidt det er en nødvendighed at bogføre og derfor håber jeg der er nogen som kan hjælpe mig. Det skal siges, at vi er begyndt at handle en del med udlandet og at vi ikke på nuværende tidspunkt har en valutakonto. Difference vil jeg sige er umidddelbart bundet op på vores varekøb, så derfor ville jeg mene den skulle bogføres med under selve varekøbet. Det kommer selvfølgelig an på hvor vigtigt det er kunne se tab/gevinst på differnencen. Vare vi køber hjem bliver ikke bogført på en varelager konto men direkte på varekøb. Varelagret opgøres en gang i kvartalet. Håber det er nok information til at kunne svare på mit spørgsmål. |
Ontheway:Hej Aminoer,
Jeg er i tvivl om hvorvidt det er en nødvendighed at bogføre og derfor håber jeg der er nogen som kan hjælpe mig. Det skal siges, at vi er begyndt at handle en del med udlandet og at vi ikke på nuværende tidspunkt har en valutakonto.
Difference vil jeg sige er umidddelbart bundet op på vores varekøb, så derfor ville jeg mene den skulle bogføres med under selve varekøbet. Det kommer selvfølgelig an på hvor vigtigt det er kunne se tab/gevinst på differnencen. Vare vi køber hjem bliver ikke bogført på en varelager konto men direkte på varekøb. Varelagret opgøres en gang i kvartalet.
Håber det er nok information til at kunne svare på mit spørgsmål.
Det er ikke nødvendigt. Du kan bare bogføre beløbet du får fra banken som det er.
Hvis fakturaen er med lang kredit f.eks. kunne det være en ide at bruge kreditorstyring på den - og det er så ved udligning du vil have din valutadifference hvis der er tale om fremmed valuta.
Det er ikke vigtigt at kunne se tab/gevinster på differencen hvis det ikke er vigtigt for dig.
VH Jørgen Olsen