Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance uden for Danmark

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står i en situation hvor jeg meget gerne vil ansætte en udenlandsk medarbejder - på freelancebasis.

Men jeg har svært ved at gennemskue hvordan løn til denne freelancer skal indberettes, og hvordan reglerne er på dette område.

Freelanceren er ikke virksomhedsregistreret i sit eget land.

Jeg er lidt i tvivl, og så gerne jeg havde disse ting på plads inden jeg indgår en samarbejdsaftale.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad for guds skyld være med at skrive i aftalen at der er et arbejdsgiver / arbejdstager forhold, lad være med at kalde ham ansat. Skriv noget om at han er sin egen juridisk enhed og selv ansvarlig for betaling af sin egen skat bla. bla bla ....og så får du ham bare til at sende dig en faktura og så betaler du den på samme måde som hvis det var en Dansk freelancer. Hvordan han så gør med skat kan du jo være ligeglad med.

 

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder meget fornuftigt :O)

 

Fra Denpasar/Bali
Tilmeldt 14. Mar 09
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 03:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Pas nu paa at der ikke sidder en fra told & skat og foelger din indlaegSmile, Hvis vedkommende kommer fra et EU land har de mulighed for at checke vedkommende. Hvorfor kontakter du ikke bare told & skat, de ved sikkert bedst hvordan du griber det an. du kan jo bare skrive til dem annonymt hvis du ikke vil have dem alt for taet paa.

Med venlig hilsen

Lars

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 06:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel sagens natur "Freelancer" som Peter Beskriver det. 

Han hyret på Kontrakt basis, "SubContracting", Hvorfor han sender en faktura på jf. jeres aftale.

i aftalen fremgår :

  • Kontraktens Periode
  • Definition af Norm-Tid Timepris, ex. moms.
  • Definititon af evt. Over/extra time-pris hvis sådan.
  • Max. Antal timer for Kontrakten.

Det er der ikke meget hokus-pokus i. Heller ikke for Told og Skat.

Som Dansk Freelancer/SubContractor Kan told og skat tilgengæld finde på at definere aftalen som et ansættelseslignende forhold. Hvis ikke Konsulenten har andre kunder/indtjeninger. End blot denne ene kontrakt. - Målt hen over regnskabs året.

 

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har styr på den nu :O)

Mange tak for jeres indlæg.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Skouhus:

Lad for guds skyld være med at skrive i aftalen at der er et arbejdsgiver / arbejdstager forhold, lad være med at kalde ham ansat. Skriv noget om at han er sin egen juridisk enhed og selv ansvarlig for betaling af sin egen skat bla. bla bla ....og så får du ham bare til at sende dig en faktura og så betaler du den på samme måde som hvis det var en Dansk freelancer. Hvordan han så gør med skat kan du jo være ligeglad med.

 

Hvad gør han så når Skat efterfølgende pålægger ham hæftelse for ikke indbetalt kildeskat fordi han burde have indset at der var tale om et lønmodtagerforhold hvor der skulle have været indeholdt A-Skat (forudsat at medarbejderen udfører arbejde i DK i mere end 6 måneder). Afhængig af hvordan "freelanceren" skal arbejde for den danske virksomhed (og evt. denne virksomheds kunder) kan der også være et aspekt som hedder arbejdsudleje som skal tages med i betragtning, hvorved der kan blive tale om dansk A-skat uanset om opholdet strækker sig over 6 måneder eller ej. 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent,

Der er modetrends blandt edb-folket for at bruge freelancere, der sidder under mere eksotiske himmelstrøg og programmere med via  for eksemplevis danske edb-firmaer uden at sætte foden på dansk jord.

Spørgsmålet er om ikke indberetningspligten fanger her... men den vil formentlig være uden værdi i forhold til udveksling af kontroloplysninger med de lande, hvorfra freelancere ofte indrulles fra.

Klip en hæl og hak en tå - Peters løsning er den mest operationelle at gå til...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er da enig i at netop EDB freelancere er nogle af de konsulentgrupper som relativt nemt kan komme ind under begrebet selvstændigt erhvervsdrivende men det afhænger jo meget af hvordan arbejdet udføres. Husk også på at Danmark p.t. er ved at få åbnet op i forhold til mange af de kulørte lande. Men når alt kommer til alt tror jeg såmænd også at Peters løsning er den rigtige i denne situation. Jeg syntes bare det er meget få oplysninger at danne en konklusion på  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Indonesien
Tilmeldt 19. Dec 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder med lidt samme problemstilling.

Jeg har nogle folk som fra tid til anden laver noget for mig. De sidder både i andre europæiske lande samt uden for EU. Hidtil har jeg bare betalt dem via Paypal, hvilket jo giver mig en invoice på bvetalingen.
I følge PBS og retssystemet, så køber man hos Paypal "elektroniske penge" og det er derefter PBS ligegyldigt hvad man gør ved dem. Er det også lige gyldigt overfor Skat?

Hvordan kan jeg generelt sikre mig, når jeg har med freelance privatpersoner i udlandet at gøre, at Skat ikke kommer efter mig når jeg er i DK og har dansk firma?

Hilsen Michael. 
Uddannet Art Director, er Adobe Certified Expert og super god til XHTML, CSS, Javascript og AJAX. Elsker open source løsning så som Wordpress og Joomla.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)