Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. SMBA

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med at vi er ved at oprette et nyt selskab, da har jeg meget nøje studeret de fleste indlæg her på Amino vedr. SMBA. Så jeg føler mig efterhånden ret velbevandret i både fordele og især også ulemper. Men alligevel synes jeg at denne selskabsform umiddelbart lyder ideel for det firma vi er igang med at starte. Selskabet vil nemlig blive et selskab hvor partnerne/medejerne også altid vil være medarbejdere i selskabet og betale et indskudskapital for at blive optaget som partner. Desuden vil overskud ikke udelukkende blive fordelt på grundlag af indskudet, men også på baggrund af hvad partneren iøvrigt har bidraget med til selskabet (b.la. hans andel i omsætningen). Men som medarbejdere må vi naturligvis forvente at der bliver en del til og afgang af partnere i selskabet.

Vi føler derfor at SMBA formen lyder meget tiltalende og passende for vores projekt.

Men jeg har fundet en del sites på Internettet hvor der er ting der har fået mig til at ønske lidt mere viden:

Ind- og udtræden af nye medlemmer i selskabet giver ikke uheldige skattemæssige konsekvenser

Dette er sagt som en fordel ved SMBA. Betyder dette omvendt at der er uheldige skattemæssige konsekvenser, hvis vi istedet opretter et ApS?

På denne side: http://www.eogs.dk/sw45245.asp - har jeg læst følgende:

I virksomheder, der skal registreres efter lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, er det imidlertid et særligt karakteristikum, at deltagerne indflydelse i selskabet skal være uafhængig af en evt. indskudt kapital.

Et anmeldt selskab med begrænset ansvar vil således blive registreringsnægtet, hvis deltagernes stemmer på generalforsamlingen afhænger af indskuddet samt hvis fordeling af overskud sker på baggrund af deltagernes indskudte kapital.

Det er da helt klart en show stopper, hvis dette er ultimative krav for at kunne registere et SMBA. Og hvis E&S altid administere efter disse regler, så kan jeg da ikke forestille mig at der bliver registeret ret mange selskaber.

Idéen var jo helt klart at vi der starter selskabet, og både lægger flere penge i det, samt tager en ikke ubetydelig risiko, også skal have den største andel i overskud fremover. Samt at vi naturligvis heller ikke vil have at vi selvom vi ejer den største andel, så bliver frataget magten i selskabet.

Så jeg vil meget gerne høre fra nogle af de mange SMBA eksperter her på Amino, hvad jeres erfaringer er med denne vejledning fra EogS?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:39

Erik Ernst:
Så jeg vil meget gerne høre fra nogle af de mange SMBA eksperter her på Amino, hvad jeres erfaringer er med denne vejledning fra EogS?

Et kik på starten af nedenstående tråd så vil du se, at vejledningen nu bliver indarbejdet i lovgivningen.

http://www.amino.dk/forums/t/57218.aspx

Så Ja - Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mener det skam alvorligt.

Jeg vil da foreslå dig at tage kontakt til Ejler Ottesen fra smba.dk. Han vil helt sikkert kunne vejlede dig i hvordan stiftelsesdokumenterne kan skrues sammen, således at de passer til jeres forhold.

Henrik

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 12:54

Klovn:
Jeg vil da foreslå dig at tage kontakt til Ejler Ottesen fra smba.dk. Han vil helt sikkert kunne vejlede dig i hvordan stiftelsesdokumenterne kan skrues sammen, således at de passer til jeres forhold.

Hej Henrik.

Er det sarkastisk? Sådan et S.M.B.A. begynder da at se mindre og mindre attraktivt ud - hvad hulen skal man bruge det til tænker jeg efterhånden.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:02
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jørgen!

Nej det er ikke sarkastisk ment.

Hvis Erik gerne vil have et SMBA så har Ejler en stor viden om dette emne. Jeg ved, at Ejler vil kunne formulere sig ud Eriks probemstilling uden større vanskeligheder.

Henrik

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 13:15

Klovn:

Hej Jørgen!

Hvis Erik gerne vil have et SMBA så har Ejler en stor viden om dette emne. Jeg ved, at Ejler vil kunne formulere sig ud Eriks probemstilling uden større vanskeligheder.

Henrik

Hej Henrik.

Så er jeg glad for jeg spurgte ! :-)

Du mener altså at han sådan uden videre kan komme udenom reglerne eogs dikterer for overskuds-deling og indflydelse?

VH Jørgen Olsen

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 13:24

Klovn:

Nu har jeg så fået læst den her nye tråd også! Og baseret på det, så må jeg da sige at dit svar er totalt ubrugligt! Og hvis ikke det var sarkastisk ment, så ved jeg ikke hvad det var. Hjælpsomt var det i hvertfald ikke! Sad

Jeg havde ellers, baseret på dine hidtidig indlæg her på Amino, hidtil anset dig som seriøs!

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:35

Erik Ernst:
Jeg havde ellers, baseret på dine hidtidig indlæg her på Amino, hidtil anset dig som seriøs!

Så knækkede tråden lige!

Jeg mener stadigvæk at hvis du vil rådgivning om SMBA så er Ejler ikke den dårligste mand at tage fat i.

Henrik

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 14:15

Nu spurgte jeg jo ikke kun til SMBA, men også til hvori de skattemæssige konvenskvenser af skiftende medarbejdere består i forbindelse med ApS selskaber.

Ingen tvivl om at Ejler ved noget om SMBA, men han virker mig til tider "noget farvet". Hvilket du jo med din egen kommentar om at han nok skal finde en smutvej hvis det er muligt. Jeg ønsker ingen smutvej, hvor man så senere finder ud af ikke er praktisk alligevel. Den tråd du henviste til viser jo mere eller mindre at det vi havde planlagt ikke helt vil kunne lade sig gøre, hvis loven bliver vedtaget.

Så vidt jeg kan se så er SMBA en død fisk.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:34

Erik Ernst:
finde en smutvej hvis det er muligt

Okay Erik!

Jeg skal nok holde mig langt væk fra dine tråde. Jeg har aldrig på noget tidspunkt lagt op til finde smutveje eller noget som helst andet. Jeg tror du vil få svært ved at finde tråde på Amino, hvor jeg rådgiver kreativt. Så lad være med at lægge din egne subjektiver antagelser i hvad du tror jeg har ment!Ick!

Hvis du har læst tråden vil du også bemærke, at der intet nyt er i relation til loven, men blot en indarbejdelse af gældende praksis.

Det er stadigvæk min opfattelse, at du inden for gældende lovgivning kan tilrettelægge et SMBA, således at det tager højde for de forhold du har nævnt i tråden. 

At jeg så hele tiden har været uforstående overfor dit/jeres vedvarende fokusering på et SMBA er så noget andet - men den diskussion har du jo nærmest selv frabedt dig i dine tråde.Tongue Tied

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 15:05

Klovn:

Jeg skal nok holde mig langt væk fra dine tråde. Jeg har aldrig på noget tidspunkt lagt op til finde smutveje eller noget som helst andet. Jeg tror du vil få svært ved at finde tråde på Amino, hvor jeg rådgiver kreativt. Så lad være med at lægge din egne subjektiver antagelser i hvad du tror jeg har ment!Ick!

Hvis du har læst tråden vil du også bemærke, at der intet nyt er i relation til loven, men blot en indarbejdelse af gældende praksis.

Det er stadigvæk min opfattelse, at du inden for gældende lovgivning kan tilrettelægge et SMBA, således at det tager højde for de forhold du har nævnt i tråden. 

At jeg så hele tiden har været uforstående overfor dit/jeres vedvarende fokusering på et SMBA er så noget andet - men den diskussion har du jo nærmest selv frabedt dig i dine tråde.Tongue Tied

Men netop det fakttum at de nu indretter love så den følger gældende praksis, betyder jo netop at forholdene i forhold hvad nogle personer her på Amino hidtil har sagt om SMBA ændre sig. Jeg henviste blot til en vejledning fra EogS og spurgte om den også holdte i virkeligheden. Du starter med at bekræfte at det gør den. Og henviser mig derefter til et sted hvor jeg kan få det konstueret alligevel. Til trods for at praktis og nu også loven, siger at dette er helt klare krav.

Vi har hidtil været meget fokuseret på SMBA, da vi følte det passerede rigtig godt til vores projekt (med skiftende partnere - alle tilknyttet som medarbejdere osv.) - udover at det for de to stiftere vil være svært at skaffe de 125000 - vi er begge fattige skilsmissefædre! Desuden ønskede vi ikke blot at høre de samme kendte argumenter imod SMBA - som jeg er helt klar over og som er blevet nævnt til hudløshed i andre tråde. 

Men med de planlagte ændringer, og alle de tidligere nævnte ulemper, så er vi meget tæt på at vurdere at SMBA ikke er det rigtige valg. Men jeg manglede blot lige de sidste begrundelser. Og derfor havde jeg to ret simple spørgsmål, hvor du svarede fint på det første, ved at henvise til den anden tråd. Selvom du siger at man helt sikkert kan finde en måde, inden for gældende lovgivning at lave det, til trods for dette.  

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)