I forbindelse med at vi er ved at oprette et nyt selskab, da har jeg meget nøje studeret de fleste indlæg her på Amino vedr. SMBA. Så jeg føler mig efterhånden ret velbevandret i både fordele og især også ulemper. Men alligevel synes jeg at denne selskabsform umiddelbart lyder ideel for det firma vi er igang med at starte. Selskabet vil nemlig blive et selskab hvor partnerne/medejerne også altid vil være medarbejdere i selskabet og betale et indskudskapital for at blive optaget som partner. Desuden vil overskud ikke udelukkende blive fordelt på grundlag af indskudet, men også på baggrund af hvad partneren iøvrigt har bidraget med til selskabet (b.la. hans andel i omsætningen). Men som medarbejdere må vi naturligvis forvente at der bliver en del til og afgang af partnere i selskabet. Vi føler derfor at SMBA formen lyder meget tiltalende og passende for vores projekt. Men jeg har fundet en del sites på Internettet hvor der er ting der har fået mig til at ønske lidt mere viden: Ind- og udtræden af nye medlemmer i selskabet giver ikke uheldige skattemæssige konsekvenser Dette er sagt som en fordel ved SMBA. Betyder dette omvendt at der er uheldige skattemæssige konsekvenser, hvis vi istedet opretter et ApS? På denne side: http://www.eogs.dk/sw45245.asp - har jeg læst følgende: I virksomheder, der skal registreres efter lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, er det imidlertid et særligt karakteristikum, at deltagerne indflydelse i selskabet skal være uafhængig af en evt. indskudt kapital. Et anmeldt selskab med begrænset ansvar vil således blive registreringsnægtet, hvis deltagernes stemmer på generalforsamlingen afhænger af indskuddet samt hvis fordeling af overskud sker på baggrund af deltagernes indskudte kapital. Det er da helt klart en show stopper, hvis dette er ultimative krav for at kunne registere et SMBA. Og hvis E&S altid administere efter disse regler, så kan jeg da ikke forestille mig at der bliver registeret ret mange selskaber. Idéen var jo helt klart at vi der starter selskabet, og både lægger flere penge i det, samt tager en ikke ubetydelig risiko, også skal have den største andel i overskud fremover. Samt at vi naturligvis heller ikke vil have at vi selvom vi ejer den største andel, så bliver frataget magten i selskabet. Så jeg vil meget gerne høre fra nogle af de mange SMBA eksperter her på Amino, hvad jeres erfaringer er med denne vejledning fra EogS? |
Erik Ernst:Så jeg vil meget gerne høre fra nogle af de mange SMBA eksperter her på Amino, hvad jeres erfaringer er med denne vejledning fra EogS?
Et kik på starten af nedenstående tråd så vil du se, at vejledningen nu bliver indarbejdet i lovgivningen.
http://www.amino.dk/forums/t/57218.aspx
Så Ja - Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mener det skam alvorligt.
Jeg vil da foreslå dig at tage kontakt til Ejler Ottesen fra smba.dk. Han vil helt sikkert kunne vejlede dig i hvordan stiftelsesdokumenterne kan skrues sammen, således at de passer til jeres forhold.
Henrik