Jeg får jævnligt ordrer til Norge ind på NetMama.dk. uden at annoncere i Norge. Derfor er det jo oplagt, at dyrke markedet der.
Det oplagte ville være, at sætte en AdWords kampagne op, men jeg "har hørt" at Google ikke er den mest brugte søgemaskine i Norge. Men hvad er så?
Jeg er selvfølgelig i forhandling om banner og link annoncering hos et site, som handler om graviditet, men jeg vil også gerne være at finde på søgemaskinerne, og selvfølgelig på den mest brugte.
..og et afledt SEO spørgsmål: kan jeg gøre noget aktivt, for at blive indekseret af natinale søgemaskiner?
Du kunne evt. bruge TradeDoubler der har kontor i Norge. Sprøgsmålet er bare, om din omsætning er høj nok, til at TradeDoubler er interessant for dig, da de - såvidt jeg ved - kræver et ret højt opstartsgebyr.
SEO-mæssigt vil det være en god idé, (også) at registrere dit firmanavn på et .no domæne. Google bruger nemlig domæneendelserne (f.eks. dk, no, se, de osv.) til at finde ud af hvilken geografisk målgruppe websitet henvender sig til - og så vil mange af dine norske kunder nok også gå ind på firmanavn.NO før de vil gå ind på firmanavn.DK.
Måsk kan du starte med at lave en popup på din shop som popper når IP nummeret er norsk (aner ikke om man kan det, men det ved de andre herinde) og spørge dine norske kunder hvor og hvordan de fandt dig - 4-5 afkrydsningsmuligheder og mulighed for at skrive et søgeord de har brugt for at finde dig hvis de har brugt en søgemaskine. Spørg dem også om de fandt det de ledte efter eller ej.
Sådan en lille popquiz på tre spørgsmål, kan de fleste acceptere :)
SEO-mæssigt vil det være en god idé, (også) at registrere dit firmanavn på et .no domæne. Google bruger nemlig domæneendelserne (f.eks. dk, no, se, de osv.) til at finde ud af hvilken geografisk målgruppe websitet henvender sig til - og så vil mange af dine norske kunder nok også gå ind på firmanavn.NO før de vil gå ind på firmanavn.DK.
Hej Bjarne
Det har været forsøgt. Desværre skal man have en Norsk registreret virksomhed, for at købe et .NO domæne.