Efter at have surfet rundt på rigtig mange fora omkring det at have en enkeltmandsvirksomhed, kunne jeg efterhånden godt tænke mig at få afklaret lidt i henhold til nedenstående: 1. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som har kørt forrygende i 1½ år nu 2. Jeg har INGEN udlæg af nogen art, så dvs. ingen udgifter 3. Jeg har sikret mig både kontraktmæssigt og med forsikring i forhold til fejl, drifttab osv. hos kunder 4. Jeg omsætter for ca. 1 mil om året 5. Har et meget simpelt regnskab hvor jeg sådan set blot taster mine fakturaer ind i et excel ark 6. Det eneste jeg sælger er mit hovede .... Så er det så at jeg efterhånden godt kunne tænke mig at vide hvorfor jeg hører om så mange der taler om at jeg absolut SKAL oprette et aps. Som jeg ser det, så skriver alt og alle om at det er for at fraskrive sig ansvar hvis noget skulle gå galt. I mine ører lyder det jo sygt som forretningsgrundlag, at starte med at sige at noget kan gå galt, men det er jo så blot min holdning. Jeg er helt med på trylleriet med at overføre kapital til holding konstruktionen osv. men i virkeligheden er det jo stadig sådan at man bliver bonget max for hver en 50 øre du vil trække ud til dig selv uanset hvordan man vender og drejer den. At man kan sælge sin virksomhed skattefrit efter 3 år er jo stadig ikke skattefrit til bare at hive kassen over i personlig indkomst heller. Min revisor synes ikke at det kan lønne sig for mig at lave en selskabsomlægning. Han taler eksempelvis om at det regnskabstekniske er langt lettere i enkeltmands og at der iøvrigt er nogle muligheder der. Skal jeg ikke lytte til ham eller skal jeg søge uvildig råd hos andre revisorer ? Er der nogen der har nogle virkelig gode argumenter for hvorfor jeg stadig skal lave et aps ? Mvh. Brian Christensen |
Næ..hvis du ikke har nogen særlige risici mv., er der da ingen grund til at ændre struktur.
Så..mener, at du roligt kan lytte til din revisor.