Hey alle,
Jeg er igang med at udarbejde en forretningsplan, i den forbindelse skal jeg konstruere et driftsbudget der går 5 år frem i tiden. Hvordan estimerer man sit salg? Findes der en god måde at gøre det på? På forhånd tak. Mvh Christopher |
Udfra de givne oplysninger vil en løsning være at rulle en sekssidet terning og gange det tal den viser med 1 mio, og så slå fem slag og så har du dit årlige salg for de næste fem år.
Alternativt kigger du på dine nærmeste konkurrenter, trækker deres regnskaber fra nettet (kan købes hos experian.dk, cvr.dk og andre) og regner lidt frem og tilbage på hvilke markedsandele de mon har og hvad du har af forventninger til dig selv.
Men uanset hvor meget du regner på det vil jeg næsten love dig at verden om fem år ikke nødvendigvis ligner den vi har lige nu, det kan være vi er helt nede og skrabe bunden i finanskrisen om fem år, det kan også være at vi er helt oppe og ringe igen, så det er næppe den nemmeste opgave du har sat dig selv på.
Hvad er det for en slags produkt du sidder med? - Der er en ikke uvæsentlig forskel på om det er er babytøj i en netbutik eller om det er 100.000 tons store fragtskibe.