Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

salg b2c/b2b

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg har forstået det er der forskellige regler når man skal sælge et produkt... dog ligner de meget hinanden!!!

Er det rigtig forstået hvis du sælger online til en forbruger har de 14 dages returet, 1/2 års garanti og 2 års reklamationsret...

 

hvis du sælger til en virksomhed... 0 dages returet, 1/2 års garanti og 2 års reklamationsret

 

dvs jeg køber en varer hos en grosist, sælger den videre til en forbruger...

varen går i stykker, og forbrugeren henvender sig til mig....

jeg skal så henvende mig videre til min grossist...

er det rigtig forstået??

 

 

 

 

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt, at når du sælger varer online, så ligner de køberetlige regler hinanden for så vidt angår b2c- og b2bsalg.

I forbrugerkøb har forbrugeren som udgangspunkt 14 returret, 2 års reklamationsret, hvor bevisbyrden det første halve år er vendt om, så det er den erhvervsdrivende, der skal bevise, at produktet ikke var mangelfuldt på leveringstidspunktet (der er egentlig ikke tale om en garanti).

I handelskøb gælder der ingen lovbestemt fortrydelsesret (der er jo ikke noget i vejen for at aftale det) og der er som udgangspunkt 2 års reklamationsret for køberen. Formodningsreglen gælder ikke i handelskøb, og i hele perioden er det køber, der skal bevise, at der er tale om en køberetlig mangel.

Når en forbruger henvender sig til dig, har du mulighed for at vende dig mod leverandøren for at "tørre" produktet af på ham, men det ændrer dog ikke ved dine forpligtelser over for forbrugeren. Så hvis varen er købt af leverandøren med kun 1 års reklamationsret, er det sælgeren, der alene hænger på udgifterne alene, når forbrugeren dukker op med et mangelfuldt produkt.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)