Så vidt jeg har forstået det er der forskellige regler når man skal sælge et produkt... dog ligner de meget hinanden!!! Er det rigtig forstået hvis du sælger online til en forbruger har de 14 dages returet, 1/2 års garanti og 2 års reklamationsret...
hvis du sælger til en virksomhed... 0 dages returet, 1/2 års garanti og 2 års reklamationsret
dvs jeg køber en varer hos en grosist, sælger den videre til en forbruger... varen går i stykker, og forbrugeren henvender sig til mig.... jeg skal så henvende mig videre til min grossist... er det rigtig forstået??
|
Det er rigtigt, at når du sælger varer online, så ligner de køberetlige regler hinanden for så vidt angår b2c- og b2bsalg.
I forbrugerkøb har forbrugeren som udgangspunkt 14 returret, 2 års reklamationsret, hvor bevisbyrden det første halve år er vendt om, så det er den erhvervsdrivende, der skal bevise, at produktet ikke var mangelfuldt på leveringstidspunktet (der er egentlig ikke tale om en garanti).
I handelskøb gælder der ingen lovbestemt fortrydelsesret (der er jo ikke noget i vejen for at aftale det) og der er som udgangspunkt 2 års reklamationsret for køberen. Formodningsreglen gælder ikke i handelskøb, og i hele perioden er det køber, der skal bevise, at der er tale om en køberetlig mangel.
Når en forbruger henvender sig til dig, har du mulighed for at vende dig mod leverandøren for at "tørre" produktet af på ham, men det ændrer dog ikke ved dine forpligtelser over for forbrugeren. Så hvis varen er købt af leverandøren med kun 1 års reklamationsret, er det sælgeren, der alene hænger på udgifterne alene, når forbrugeren dukker op med et mangelfuldt produkt.