I dag har jeg været på kundebesøg i Århus, som varede til over middag.(Essenteq er hjemmehørende i Aalborg) Derfor har jeg købt frokost. Kan det trækkes fra i regnskabet? Og hvordan skal det evt. bogføres?
I dag har jeg været på kundebesøg i Århus, som varede til over middag.(Essenteq er hjemmehørende i Aalborg) Derfor har jeg købt frokost. Kan det trækkes fra i regnskabet? Og hvordan skal det evt. bogføres?
Tja I skattemæssig henseende er du ikke på rejse. Det kræver nemlig at der er tale om rejse med overnatning, Derved er du ikke berettiget til rejsegodtgørelse eller fradrag efter statens takster .
Hvis der er tale om at du har bespist andre (kunden) så er det repræsentation med begrænset fradragsret.
Men hvis det er hvad jeg tror. Bespisning af dig selv og udgifter som er afholdt med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser så hedder det sig at du kan fratrække dokumenterede merudgifter til fortæring, transport og overnatning. Teoretisk set kan du derfor kun få fradrag for den del af udgiften som ligger ud over normalt kostforbrug, men i praksis vil man normalt anerkende at du fratrækker udgiften, når det ikke er "dagligdagskost". Dvs. noget du gør hver dag.
Jeg skal på skitur med min største kunde til Norge! Kunden betaler selv for turen - og jeg betaler selv for min (dog er det arangeret af dem) så jeg betaler direkte til dem - men får ingen reel fakura for dette... Kan jeg så trække det 100% fra i mit firma eller?
Og hvad med forplejning og alt det på turen! Er det 100% fradragsberettiget eller kan jeg kun fratrække 25% af momsen eller hvordan og hvorledes? Turen varer 4 dage og vil ialt koste ca. 5000,-.
Rejsen er meget vigtig for min gode relation til kunden - og er klart min primære indtægtskilde.. Mvh Anders
Enig med Peter. Der er ikke fradrag for momsen. Vedr. Anders så ville jeg da overveje at foretage fradrag efter statens takster + selvfølgelig selve rejseudgifterne til transport. Bor I på hotel bør du overveje kun at tage standardfradrag for kost minus morgenmad hvis det er inkluderet i hotelprisen og tage fradrag for den faktiske logiudgift.