Der kan jeg desværre ikke hjælpe dig. Men du skal have held og lykke med det.
Hvis du gerne vil have det, kan jeg godt læse den endelige kontrakt igennem for dig (har en smule indsigt i erhversjura ) for lige at se om der er noget helt grelt i det.
Uanset om den sælger der skal sælge for dig bliver lønnet som freelance eller ansat, kan du helt selv sætte hvad provisionen gives af. Er det 20 % af 220 kr så er det 44,00 kr rent.
Omkring afregningen afhænger det helt af om du fastansætter personen, men det gør man ikke særlig ofte når det er ren provisionsbasis, man bruger sælgeren som en agent. Vælger du det sidste aftaler I sikkert en månedlig afregning, om den skal pålægges moms afhænger helt af om den person du afregner med er momsregistreret, hvis ikke og personen har det som almindelig indkomst skal der ikke moms på.
Men jeg kunne godt forestille mig at der skal indgåes en form for agentkontrakt mellem jer, hvor du blandt andet ikke skal afregnes for feriepenge og være den der afregner månedlig skat og ambi, men at det er agentens eget ansvar. Jeg synes ikke 20 % lyder som en dårlig deal, men det afhænger af hvor stærke dine smykker er både udseendes og prismæssigt ift markedet.
Jeg mener det på den måde at sælger varerne sig selv (skal ikke tages helt bogstaveligt) og de kan sælges ind til steder med volume, uden forbrug af 100vis af timer hos hver indkøber, så er det en ret høj provision.
Men ligger de i et prisområde der henviser til niche forhandlere med mindre indkøbs mængder som det tager tid at komme ind til, så kan sælgeren ikke leve for mindre.
Når du skriver selvstændig, så er det på agentbasis og momsen afhænger af om personen er momsregistreret eller ej... Der må findes udkast til sådanne kontrakter på nettet, prøv at google