Hvis du har flere virksomheder , skal disse som udgangspunkt
registreres som én virksomhed. Det betyder bl.a., at virksomhederne
skal udveksle varer og ydelser uden momsmæssige konsekvenser, og at
fradragsretten opgøres under ét.
Du kan dog efter anmodning få virksomhederne registreret hver for
sig (delregistreret), hvis der føres særskilt regnskab for hver enkelt
virksomhed. Hver enkelt virksomhed vil herefter blive betragtet som
selvstændig enhed.
Min interesse er, at registrere et virksomhedsnavn - lige nu som enkeltmandsvirksomhed, så der ingen omkostninger er ved det.. Senere skal det så ændre status til APS eller A/S og have flere ejere.
Hvis du har flere virksomheder , skal disse som udgangspunkt registreres som én virksomhed. Det betyder bl.a., at virksomhederne skal udveksle varer og ydelser uden momsmæssige konsekvenser, og at fradragsretten opgøres under ét.
Du kan dog efter anmodning få virksomhederne registreret hver for sig (delregistreret), hvis der føres særskilt regnskab for hver enkelt virksomhed. Hver enkelt virksomhed vil herefter blive betragtet som selvstændig enhed.
Min interesse er, at registrere et virksomhedsnavn - lige nu som enkeltmandsvirksomhed, så der ingen omkostninger er ved det.. Senere skal det så ændre status til APS eller A/S og have flere ejere.
det ser jeg ikke noget problem i. men du får et nyt CVR når det ændre status. husk at ændre virksomhedsform før virksomheden bliver for meget værd!! jeg tror de fleste starter som enkeltmands... og senere ændre det til ApS og A/S
Uanset at de bliver registreret under samme CVR-nr så er det klart en fordel at lave et regnskab for hver virksomhed og undgå at blande pærer og bananer sammen. Blander man dem sammen kan det blive et problem den dag man vil omdanne den ene virksomhed eller optage en medejer.
Med hensyn til det her med at ændre virksomhedsform (til ApS) inden det bliver for meget værd så laver man det typisk som en skattefri omdannelse netop for at undgå at omdannelsen udløser skat af merværdierne.