For 11 år siden hørte jeg for første gang om MLM, da mine forældre joinede et MLM-selskab der angiveligt havde nogle ret enestående produkter. De havde hørt rygter om aloe vera baserede produkter der havde kureret sygdomme som uhelbredelig paradentose, skinnebenssår, mave/tarm-problemer, som det traditionelle sundhedssystem ikke havde kunne afhjælpe. De gik alene ind som forhandler for at få billig adgang til produkterne og resultaterne udeblev da heller ikke. Dette rygtedes hurtigt i familien og omgangskredsen og pludselig fik de kunder, bestillinger og siden underforhandlere som de oppebar indtægter af gennem flere år, indtil ændret lovgivning i Danmark spændte ben for markedsføringen. Det blev aldrig til millionindtægter, men flere fik oparbejdet 8000-12000 kr/md i tilbagevendede indtægt, altså passiv indtægt, og den dag idag bruger både min familie og venner produkterne, selvom indtægtsdelen er minimal eller helt bortfaldet. Da jeg således nogle år efter blev introduceret til et MLM-baseret koncept, var jeg åben og positiv overfor ideen om, at folk med meget få investeringer og dermed minimal risiko kunne opstarte egen virksomhed der nemt kunne realiseres ved siden af fuldtidsjob. Jeg gik således selv igang. Konceptet var baseret på teorien om at der nok var penge i spil på internettet, og at spillere kunne gøres loyale kunder ved selv at oppebære indtægter fra andre spillere de introducerede. Naturligvis kunne man som jeg også lade være at spille, og alene betragte det som en seriøs forretningsmulighed. På knap 2 år havde jeg på deltid opbygget en organisation med 4000 medlemmer/spillere/forhandlere, med en passiv månedsindtægt på +50.000 kr. Fornuftig som jeg var, reinvesterede jeg størsteparten af mine indtægter i min voksende virksomhed i selskabet. Mange seriøse kolleger opnåede også fine indtægter, men alle knoklede for det - der var INGEN der henover natten eller uden stor indsats fik succes. Men, men....boblen brast, alle indtægter og investerede midler forsvandt - ikke fordi konceptet ikke virkede, ikke fordi folk ikke havde fordele, ikke fordi MLM-delen ikke virkede, men fordi ledelsen var grisk, inkompetent og uærlig. Efterfølgende blev jeg af en MLM-bekendt introduceret til et helt nyt selskab som havde en unik idé og produkt, i realiteten en tradingplatform der kunne skabe risikofrie indtægter for deltagerene. Igen gik jeg på med krum hals, og opbyggede i løbet af 3 år en downline på 5500 der gav helt enestående passive indtægter. Produktet var fantastisk og virkede som lovet. Jeg arbejdede meget hårdt det første år, derefter oplevede jeg sneboldeffekten, som resulterede i luksustilværelse i Sydspanien. Igen oplevede jeg at arbejdsomme og ambitiøse forretningskolleger fik succes, og igen var der INGEN der henover natten eller uden en seriøs og vedvarende indsats opnåede fornuftige netværksindtægter. I begge selskaber endte jeg og en håndfuld kolleger blandt de højest honorerede, men igen brast boblen pga. af inkompetent ledelse og grådighed, og manglende juridisk tilpasning i US. MLM handler om at anbefale produkter som man selv har positive erfaringer med. Det gør vi allesammen alligevel hele tiden, uanset om vi anbefaler en ny biografilm, en god restaurantoplevelse, et billigt mobiltelefonselskab osv. Vi gør det i særdeleshed overfor familie, venner, bekendte, naboer,kolleger osv., fordi vi alle gerne vil dele positive oplevelser. Jeg ved af erfaring at MLM-ideen virker, forudsat at ideen/produktet fungerer og at setup og ledelse fungerer. Jeg har 2 gange med flid oparbejdet store indtægter, men modstanden mod MLM er ekstrem. Virkeligheden er jo, at størsteparten af deltagerne ikke arbejder seriøst med deres MLM-forretning, og dette er som ved alle andre virksomheder end forudsætning for succes. Alligevel er det nemmere at sige, at MLM ikke virker, end at indrømme at man faktisk ikke selv havde evnerne eller disciplinen til at opnå succes. Hvor mange gange har vi på Amino læst : "Jeg gik ind i MLM, men fik fiasko fordi jeg ikke ydede det nødvendige eller fordi jeg ikke havde evnerne". Mange forretningsdrivende ser ned på MLM og kalder det køkkenbordskoncepter fordi almindelige mennesker uden særlige forudsætninger bare kan starte hjemmefra. Når dertil lægges at de argeste modstandere af MLM ofte slet ikke forstår grundprincipperne og i flæng sammenblander pyramidespil og MLM, så er det klart at rygtet er som det er. MLM-selskaberne er imidlertid ikke uden ansvar her. Tværtimod ! Det store problem er netop at finde MLM-selskaber der kan og vil levere varen, også på sigt. Et andet problem er svindlere, især dem der tager initiativ til MLM-selskaber hvor formålet ER pyramidespil eller blot handler om at franarre folk indskud eller formidler useriøse eller "overpriced" produkter. Alt dette giver branchen troværdighedsproblemer. Det er også en udbredt misforståelse at "dem i toppen" er de eneste der tjener pengene. Langt de fleste MLM-selskaber har kompensationsplaner, der muliggør at folk langt nede i matricen sagtens kan tjene flere penge end dem i toppen, men det er endnu en fordom. Idag arbejder jeg ikke med MLM. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke pt. er blevet præsenteret for et selskab/koncept med den unikke idé. Om jeg nogensinde kommer til det ved jeg ikke, men det er en skam for branchen, forbrugerne og for de almindelige mennesker der med en beskeden investering kunne realisere drømmen om egen virksomhed. Dette indlæg er skrevet som en modvægt til den overvældene negative indstilling til MLM, og de konstante påstande om at der ikke kan tjenes penge med dette. I skrivende stund har jeg ingen personlig interesse i at fremme MLM, da jeg idag er forretningsdrivende indenfor salg og media. Bedste hilsner og held og lykke til alle netværkere - keep working and keep it honest ! MVM
|
Usædvanligt godt indlæg, MVM, en skam du ikke står lidt mere frem end "bare" MVM - men det er så hvad det er - tilgengæld ligger indlægget meget godt i tråd med det kommentarer jeg har fået på mit indlæg, lidt i samme kategori ( http://www.amino.dk/forums/t/58406.aspx ) - nemlig det at præcisere at negative vibrationer omkring MLM er skabt på et for tyndt grundlag - og ofte for at skjule egen inkompetence.
God vind, MVM!
Mvh.
Lasse