Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvad gør man når ens partner ikke er som man troede

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet et firma der er i rivende vækst. Problemet er at ham jeg har startet det med, ikke var som jeg troede. Det er min ide, og mine koncepter vi kører med. Han lægger ½-1 time hver gang jeg lægger 7 timer. Jeg må rette alting, og lave alt om når først det er lavet af ham. Bla. var der fejl i alle udregninger af priser, og det tog 3 gange så meget tid fordi der også var fejl anden gang.

Jeg har lovet 50% af overskudet til ham, men har ikke papir på det. Han arbjeder kun til ca 15% af firmaet, og ikke de 50% han tror han skal have.

Hvad ville du gøre ??

Vi hjælper kvinder til at spare penge. www.kun-kvinder.dk

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 09:33

Tag en snak med din advokat. I har forhåbentligt lavet en kontrakt af en eller anden art, hvor der er specificeret hvem der gør hvad og hvor meget ?

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 09:36

Jeg ejer firmaet og vi har ikke lavet papire endnu fordi han ikke har pengene til et APS

Vi hjælper kvinder til at spare penge. www.kun-kvinder.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 09:39

Jeg var i præcis samme situation som dig da jeg startede min virksomhed for nu snart 12 år siden.

Jeg var dog så heldigt at jeg havde en anpartshaver overenkomst. Med den i hånden betalte jeg ham det indskudte kapital tilbage og sagde farvel.

Men det kommer også meget an på hvordan i har strikket firmaet sammen som feks. indskud osv. Er der andre ting i klemme som feks materielle ting, alt andet end bare misforholdet mellem den tid du har brugt og den tid han har brugt. 

Din situation er lidt sværere at tackle, jeg ville nok tage en snak med ham og lave nogle retningslinier af det du forventer af ham og måske en arbejdsopdeling. Helst på det stykke papier og underskrevet, måske enda med en partnerkontrakt fra en advokat.
Men det kommer an på situationen.

Mvh

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 09:40

Hej,

Da jeg startede firma var det med en god ven, vores samarbejde virkede dog ikke og der blev en masse bøvl da han valgte at forlade firmaet. Det vi glemte var at få lavet skriftlige forpligtelser overfor hinanden.  

Når man starter firma med en anden, så lav de forpligtelser med det samme, vent ikke til det kører dårligt!

Selvom i er 2 i virksomheden, er det ikke en selvfølge at man skal arbejde det samme antal timer. I har nogen forskellige kompetencer og dette er svært at gøre op time for time. 

Da jeg startede fik jeg nogen hug fordi min partner havde brugt mange timer på at reparere bilen, det var nemlig det han var god til, mens jeg skulle tage mig af alt det andet. Jeg kunne lave mit noget hurtigere end han kunne lave sin del. Dette var for ham meget svært at forstå, men skulle vi bytte roller hvor jeg gik i gang med at lave bilen, ja så havde jeg ikke været færdig den dag i dag og han havde heller ikke været færdig endnu hvis han skulle lave det jeg laver. 

Vi glemte at lave nogen skriftlige forpligtelser overfor hinanden der beskrev hvad vi hver i sær skulle lave i virksomheden, det endte med at han trådte ud fordi vi ikke fik lavet dem.

Med Venlig Hilsen

Jonas Buch

lejenspand.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 09:40

slettet

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:11

AV2:

Jeg ejer firmaet og vi har ikke lavet papire endnu fordi han ikke har pengene til et APS

Så har han jo heller ikke krav på noget overskudsandel men kan fakturere dig for sit arbejde (samme diskussion). Hvorfor laver I det ikke som et I/S med en god interessentskabskontrakt og en overskudfordeling baseret på ejerandel og arbejdsindsats ?

Ellers er der jo en anden mulighed: Spark ham ud.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:10

Skattekonsulenterne:

Hvorfor laver I det ikke som et I/S med en god interessentskabskontrakt og en overskudfordeling baseret på ejerandel og arbejdsindsats ?

Som jeg ser det, så har han allerede bevist, at det ikke fungerer, så laver de det om til et I/S nu, så er virksomheden faktisk dødsdømt, da tvisten uundgåeligt kommer og med meget dårlige resultater til følge og krav mod hverandre.

Jeg ville tage en snak med ham og forklare, at tingene simpelthen ikke hænger sammen. Han tager i bund og grund r**** på dig ved ikke at levere varen ordentligt og timeligt. Det må han kunne forstå. Du skal ikke have så meget fløjlshandsker - I driver en forretning, ikke en social forening, hvor I skal være bedstevenner.

Er problemet ikke løst om en måned, så giv ham sparket. Færdig arbejde! Det bliver aldrig bedre. Og dit løfte om at give ham 50%, behøver du ikke holde, da han jo ikke overholder sin del af aftalen. At det ikke finde på skrift er sådan set bare heldigt i dette tilfælde.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:32

Enig i første del af indlægget

Mht. at rende fra sine løfter mener jeg dog, at det er ret afstumpet. Hvis man har lavet en sådan aftale til at starte med, det være sig skriftligt, mundtligt eller på tegnsprog, så må man holde den, ellers skulle man have været mere vågen fra starten af. Hvis du vil af med din partner, så sæt ham ind i problemet og få en aftale på plads, der tilgodeser begge jeres interesser. På den måde undgår du også en masse ballade og evt. et ry som en utroværdig svindler. Det er selvfølgelig et spørgsmål om moral og integritet og ser man stort på sådanne, så kan du selvfølgelig bare hive tæppet væk under din partner og rende fra dine løfter. Husk blot på, at hvis der er vidner, som kender til jeres aftale, så risikerer du at tabe en evt. sag. Desuden risikerer du de af dine nære, der kender til jeres aftale, kone, børn, venner, vil miste en stor del respekt for dig, og betragte dig som en person uden nævneværdig integritet.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:45

Hej Harald,

Hvis det oplyste stemmer - ville du så honorere een, der kom ind i firmaet under falske forudsætninger og ikke leverer den vare, som var aftalt fra starten?

Han har jo faktisk bondefanget AV, hvis det er korrekt, at alle hans bidrag til den fælles virksomhed er værdiløse og han blot er kommet ind på et fripas. Mener du så, at han skal have 50% af firmaet?

Ellers er jeg helt enig med dig. Man skal aldrig løbe fra sine løfter, hverken privat eller i business. Ovenfor skrev jeg også, at partneren ikke havde opfyldt sin del af aftalen. Man får ikke 50% for at levere ingenting. Det må da stå lysende klart for enhver.

Med venlig hilsen

Flemming

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)