Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat gæld & I/S

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej hej..

Hvis nu "A" opretter et I/S med en makker "B". B har en privat gæld som han ikke kan betale. Firmaet får en ok omsætning og pludselig er der værdi i firmaet. Kan inkassorene så komme og opkræve f.eks halvdelen af værdien i firmaet pga Bs gæld?

Mvh.

Peter

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 14:09
Efter min opfattelse kan Bs kreditor i hvert fald tage udlæg i Bs nettoandel af I/S''et, hvilket vil sætte dem i stand til at rejse de samme krav mod I/S''et som B selv ville kunne. Dvs. at kreditoren vil kunne gøre krav på Bs andel af overskud, hans indestående på kapitalkonto m.v. Hvis I/S''et opløses, tilfalder Bs andel af provenuet ligeledes kreditoren. Jeg vil dog mene, at Bs kreditor kun kan kræve en opløsning af I/S''et på samme vilkår, som B selv ville have kunnet. Så hvis B ikke kan kræve opløsning af I/S''et, kan kreditoren heller ikke (som udgangspunkt).

Hvis det er dig, der er A, er ovenstående nok ikke det største problem. Hvis firmaet begynder at gå dårligt, og B ingen penge har, vil firmaets kreditorer gå til dig personligt og hente alle pengene - og det er nok den vigtigste grund til at det ikke er specielt klogt at gå ind i et I/S med en partner, der ikke har nogen værdier.
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:33

Jeg takker for svaret... Dejligt med Aminoer der kan hjælpe.....

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)