Hvem er det som har rettighed til at sende nyhedsbrevet ud til modtagerne?
Virksomheden/personen der ejer domænet eller virksomheden/personen der driver hjemmesiden. Kan godt være forskellig
Det har den juridiske enhed der står nævnt i samtykkeaftalen. Det kan både være en person og en virksomhed.
Optimalt et bør enhver tilmelding til et nyhedsbrev have en samtykkeaftale der står ved siden af tilmeldingen eller er en del af sitet/applikationens brugsbetingelser hvor dette indgår.
Er der ikke det, så vil det jo i sidste ende nok være en vurderingssag såfremt der bliver kørt en sag mod en virksomhed for at sende spam.
Som udgangspunkt er det altid afsenderen af e-mailen der har bevisbyrden for at der er aftalt et samtykke, såfremt at der klages over en e-mail og er det ikke tydeligt at der er en direkte samtykkeaftale mellem afsender og modtager (hvad end det er en tilmelding på website, mundtlig aftale eller lignende), så vil afsender formodentlig stå svagt i en eventuel sag.
Derfor er den bedste anbefaling altid at sørge for at dokumentere så vidt muligt hvornår et samtykke er afgivet i tilfælde af modtagere der klager, og undlade at bevæge sig ud i gråzoner med alt for mange "smarte tricks" om man vil.
Et godt eksempel er en række diskoteker i København der havde for vane at spørge folk ved indgangen (ofte fulde mennesker) om deres e-mail-adresse til at sende gode tilbud og invitationer om gratis entre og gæstelister osv. Disse e-mail-adresser blev så ved med at blive taget fra diskotek til diskotek fordi det var den samme ejerkreds, der enten startede et nyt sted eller fordi det gamle gik nedenom og hjem og man så rekonstruerede selskabet under et nyt navn. De fleste undrede sig over hvorfor de fik e-mails (og sms'er) med invitationer til åbningen af en ny klub som ingen havde hørt om før. Der kan man tale om at være lidt for kreativ (og en smule dum).
Jeg ved ikke om de fortsat køre den praksis, eller om der blev sat stopper for det i forbindelse med dommen mod Renommé:
http://www.forbrug.dk/nyheder/pressemeddelelser/natclub-uanmodet-sms-og-email/
Det er selvfølgelig i den grove ende, men det er bare værd at have i baghovedet.
Gjort rigtigt kan nyhedsbreve være et fantastisk værktøj, der over tid kan skabe en kæmpe tillid og loyal brugerskare, der hopper og springer når der kommer en mail ud. Gjort forkert kan det være en rigtig møgbunke af problemer som kan være svært at komme fri af som brand. :)