Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af email til nyhedsbreve

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg hørte sidste år på  iværksættermessen at en god måde at få nye kunder var at købe email adresser og sende nyhedsbreve dertil.

Men er dette lovligt? "Det skal siges at jeg fik det af vide i rådgivningsboksen" :)

Hvad skal dette koste og hvem skal jeg kontakte?

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 14:48

Hej Playdk,

Jeg hjælper nogen gange folk i gang med deres nyhedsbreve og det jo også fint.

Hvilken side snakker vi om? En webshop eller reklamemails? 

Ihvertfald har jeg kontakterne til at få oprettet en konkurrence til dig og få nogen leads igennem billigt, og helt lovligt :-).

Kontakt mig her over PM.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:00

Nej det er ikke muligt lovligt at købe et samtykke til udsendelse af e-mail til modtagere i Danmark.

Et samtykke gives direkte til en virksomhed i samtykke-øjeblikket og kan ikke sælges videre. Heller ikke til datterselskaber og lignende. Samtykket er en aftale mellem modtager og giver og den aftale kan ikke videregives uden at begge parter accepterer det, hvilket reelt betyder et nyt samtykke.

Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 15:41

Hej PlayDK,

Jeg arbejder for en virksomhed, der tilbyder en del løsninger til det danske ehversliv.

Du kan kontakte mig på tlf:  36 73 80 72

Mvh. Cifci

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 15:55

Oscar, det er rigtig man ikke må sælge e-mails der allerede er oprettet.

Men jeg har sendt et tilbud til ham hvor vi får startet en konkurrence op til hans nyhedsbrev, hvor de altså krydser af at det er okay de modtager hans nyhedsbrev med en masse gode nyheder og de så får et lod i konkurrencen. - Det er lovligt i Danmark.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 16:08

Simon, det har jeg nu heller ikke sagt man ikke må ;-)

Det jeg siger er såmænd bare at udgangspunktet er at man ikke kan sælge en e-mail-adresse mellem firmaer, da selve informationen om e-mail-adressen er ligegyldig. Det der er noget værd er samtykket til at måtte sende til e-mail-adressen. Dette samtykke kan kun aftales mellem to parter og ikke gives videre til 3. part uden begge parter er i overenstemmelse med dette. Denne begrænsning forhindrer som udgangspunkt muligheden for "salg af e-mail-adresser" i Danmark.

Man kan sagtens som du foreslår lave en konkurrenceside, drive trafik til denne side og få folk til at tilmelde sig og dermed afgive samtykke til at en pågældende konkurrenceafholder må kontakte vedkommende.

Man kan dog ikke lave en konkurrence som ser ud til at blive afholdt af firma A, hvorefter at firma A giver samtykket videre til firma B. Da samtykket så ikke er givet til firma B direkte.

Der er en del konkurrencemodeller der desværre gør det, i og med at der i betingelserne står at man samler samtykker til flere virksomheder på vegne af dem, hvilket kan siges at være i gråzonen, da samtykket så formidles igennem en mellemmand. Der er dog så vidt jeg ved ikke nogen der er blevet straffet for denne type indsamling, men man kan så spørge sig selv som firma hvorvidt man helst vil have kontakt med folk der har tilmeldt sig en konkurrence for at vinde noget og egentlig ikke helt ved hvilke firmaer de modtager tilbud fra, eller folk der direkte er interesseret i det man som firma forsøger at afsætte :-)

Lige præcis hvad angår nyhedsbreve/e-mail plejer der at være en rart klar tendens til at folk meget hurtigt fremviser negativ adfærd hvis de ikke kan gennemskue hvorfor de får en bestemt e-mail (grundet mange folks årelange træning i at frasortere spam mentalt), hvilket i en salgssituation sjældent er specielt givtigt, og på sigt ofte gør at mange framelder sig nyhedsbrevet hurtigt igen.

Jeg vil dog ikke direkte fraråde brugen af konkurrencer og lignende, men måske bare advare den originale poster om at når det kommer til nyhedsbreve så er kvantitet ofte ikke nær så godt som kvalitet og måske han bare skulle overveje så småt at begynde at samle adresser op rundt omkring og få sit nyhedsbrev omtalt i andre nyhedsbreve m.v.. Især hvis han satser på en vedvarende læserskare, som han kan kommunikere med flere gange og som har hans tillid og dermed større sandsynlighed for de vil købe noget. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:12

Hvem er det som har rettighed til at sende nyhedsbrevet ud til modtagerne?

Virksomheden/personen der ejer domænet eller virksomheden/personen der driver hjemmesiden. Kan godt være forskellig

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 16:31

TICPH:

Hvem er det som har rettighed til at sende nyhedsbrevet ud til modtagerne?

Virksomheden/personen der ejer domænet eller virksomheden/personen der driver hjemmesiden. Kan godt være forskellig

Det har den juridiske enhed der står nævnt i samtykkeaftalen. Det kan både være en person og en virksomhed.

Optimalt et bør enhver tilmelding til et nyhedsbrev have en samtykkeaftale der står ved siden af tilmeldingen eller er en del af sitet/applikationens brugsbetingelser hvor dette indgår.

Er der ikke det, så vil det jo i sidste ende nok være en vurderingssag såfremt der bliver kørt en sag mod en virksomhed for at sende spam.

Som udgangspunkt er det altid afsenderen af e-mailen der har bevisbyrden for at der er aftalt et samtykke, såfremt at der klages over en e-mail og er det ikke tydeligt at der er en direkte samtykkeaftale mellem afsender og modtager (hvad end det er en tilmelding på website, mundtlig aftale eller lignende), så vil afsender formodentlig stå svagt i en eventuel sag.

Derfor er den bedste anbefaling altid at sørge for at dokumentere så vidt muligt hvornår et samtykke er afgivet i tilfælde af modtagere der klager, og undlade at bevæge sig ud i gråzoner med alt for mange "smarte tricks" om man vil.

Et godt eksempel er en række diskoteker i København der havde for vane at spørge folk ved indgangen (ofte fulde mennesker) om deres e-mail-adresse til at sende gode tilbud og invitationer om gratis entre og gæstelister osv. Disse e-mail-adresser blev så ved med at blive taget fra diskotek til diskotek fordi det var den samme ejerkreds, der enten startede et nyt sted eller fordi det gamle gik nedenom og hjem og man så rekonstruerede selskabet under et nyt navn. De fleste undrede sig over hvorfor de fik e-mails (og sms'er) med invitationer til åbningen af en ny klub som ingen havde hørt om før. Der kan man tale om at være lidt for kreativ (og en smule dum).

Jeg ved ikke om de fortsat køre den praksis, eller om der blev sat stopper for det i forbindelse med dommen mod Renommé:

http://www.forbrug.dk/nyheder/pressemeddelelser/natclub-uanmodet-sms-og-email/

Det er selvfølgelig i den grove ende, men det er bare værd at have i baghovedet.

Gjort rigtigt kan nyhedsbreve være et fantastisk værktøj, der over tid kan skabe en kæmpe tillid og loyal brugerskare, der hopper og springer når der kommer en mail ud. Gjort forkert kan det være en rigtig møgbunke af problemer som kan være svært at komme fri af som brand. :)

Fra Århus
Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:45

For lige at supplere Oscars udmærkede indlæg:

I forbindelse med nyhedsbreve bør man altid huske på, at fordi noget er lovligt er det ikke nødvendigvis rigtigt at gøre.

Og hvem afgør, hvad der er rigtigt? Det gør dine modtagere/kunder - suverænt!

Der er desværre ingen ankemulighed, hvis først dine modtagere har besluttet, at det de modtager fra dig er irrelevant, tarveligt salgsgas a.k.a. spam. De er ligeglade med, at lige præcis du, i virkeligheden er en flink fyr...

Jeg ved godt det lyder irriterende klichéagtigt (især hvis kassekreditten tikker derudad), men god markedsføring begynder med at spørge sig selv: Hvordan kommer jeg i kontakt med min målgruppe, og hvad skal jeg sige, for at de får lyst til at høre mere om, hvad jeg kan tilbyde?

Held og lykke

Camilla

PS. Mht. konkurrencer, så er det stadig vigtigt at finde både en præmie og et indhold, der er interessant for målgruppen - jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste i verden, der har en hotmail-adresse dedikeret til de "spændende" nyhedsbrev jeg får, når jeg har forsøgt at vinde en fladskærm...

Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:56

Nu skriver i det ikke er lovligt i Danmark, er der så nogen der ved om det er lovligt i Sverige? Jeg har en svensk forretningspartner der har købt ca. 20000 emailadresser på bl.a. personer inden for det offentlige(skoleinspektører, borgmestre, ejendomadministratorer og lignende) og dem bruger han så når han sender nyhedsbreve eller salgsmateriale ud, er der virkelig forskel på reglerne i Danmark og Sverige?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)