Hej - og tak for svaret. Jeg skulle måske have været lidt mere specifik i mit spørgsmål¨, men alle informationerne tager jeg skam til mig. :) I det tilfælde her, drejer det sig om en lille enkeltmandsvirksomhed, hvor der er aktiver for ca. 25-30.000 kr. Der er ingen udskudt SKAT, og alt er betalt. I enkeltmandsvirksomheden skal der nu inddrages en interessent. Og her har jeg ladet mig høre, at den eneste rigtige måde at gøre det på, er at lade den nye interessent indbetale et beløb der svarer til det der er aktiver for, og de skal vel så beskattes på en eller anden måde - men hvordan foregår det? Jeg er ikke så vildt interesseret i et Holdingselskab, da virksomheden ikke er større, og at der ikke kan giver fradrag i den personlige indkomst. Mvh B |
Korrekt. Han betaler en andel svarende til nettoværdien af virksomheden (aktiver minus passiver) og opnår derved en ideel andel på 50%.
Beskatning: Hvis der ikke er udskudte skatter. Hvis eks. det hele er likvider er der intet at beskatte men lad os antage at du har driftsmidler for 20.000 kr. og at de skattemæssigt er nedskrevet til 10.000 kr. er der jo en udskudt skat for forskelsbeløbet på de 10.000 kr. og da han køber 50% vil du så blive beskattet af de 5.000.