Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når man skifter fra Enkeltmandsvirksomhed til I/S

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har lige et par spørgsmål omkring ændringen af selskabsform.

Hvis jeg nu skal ændre min enkeltmandsvirksomhed til et I/S, kan jeg forstå at det er best practise at åbne et nyt I/S, og lade I/S købe det udstyr, materiel osv. der er i enkeltmandsvirksomheden, og derefter lukke enkeltmandsvirksomheden. Er det korrekt?

Kan man selv fastslå værdien af materiel og udstyr inden for rimelige grænser?

Jeg kan forstå at de fleste foreslår man anvender en revisor til den slags. Nu er det en lille virksomhed hvor aktiverne ikke er vildt store, derfor kunne jeg forestille mig at det vil blive ret dyrt at hyre en revisor til det. Kan man ikke klare det selv, eller er det for besværligt?

På forhånd tak, :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05

Hej!

Hvis du kan udøve et rimeligt skøn over værdierne, så går den nok!

Du behøver ikke have revisor ved et I/S!

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 07
Skrevet kl. 22:25

Okay - tak for svaret.

I forbindelse med etableringen, er det så ikke mest korrekt, at åbne et nyt I/S, og overfører/sælge aktiverne fra enkeltmandsvirksomheden til det ny I/S?

Mvh

Benny

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 07
Skrevet kl. 17:06

Hej igen :-)

Jeg har ladet mig høre, at det er muligt at omdanne en enkeltmandsvirksomhed til et I/S alligevel.4

Jeg kan bare ikke helt gennemskue hvad det indebærer. Er det noget med at man skal opgøre alle aktiver i virksomheden, og så skal interessenten indskyde en kapital svarerende til det beløb der er aktiver for?

Hvis man gør som ovenstående, skal man så ikke beskattes af det på en eller anden måde?

Mvh

B

Fra Hørve
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 17:23

vil da sige i stedet for I/S så lav et S.M.B.A (selskab med begrænset ansvar), ved godt at mange revisorer og skatte aminoer, synes ikke man skal lave disse selskaber.

Et I/S hæfter man personligt og sodarisk over for de der er med i virksomheden.

Det vil sige hvis i er uheldige og går konkurs og der ikke er nogle aktiver i virksomheden og de andre medejere ikke har noget retten/skat kan gøre udlæg i Går de efter den person der har værdier.

Jeg går ikke ind for I/S mere, da jeg idag står med en kæmpe sag fordi jeg havde firma med en og vi gik konkurs og det er mig der har betalt hele firma gælden og har nu brugt 1½år på at få halvdelen hjem fra den anden medejer, men han har ikke noget.

Derfor anbefaler jeg S.M.B.A for hvis man går konkurs så mister man kun de vædier som man har skudt ind i selskabet

Mvh

Dennis, Desirees Mand

H.H. Fotografen. www.hh-fotografen.dk  Webprogramering. H.H Production Alarmer & Vagtservice

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:33

Desirée:
Derfor anbefaler jeg S.M.B.A for hvis man går konkurs

Det er en praksis som I selv følger?? Zip it!

Fra Hørve
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 17:47

Klovn:

Desirée:
Derfor anbefaler jeg S.M.B.A for hvis man går konkurs

Tænker mere på disse krisetider.

Det kan godt være du ikke har opfanget det, MEN DET HAR ANDERS FOGH HELLER IKKE.Wink "Vi har en lille Finas Krise"

og nej, er ikke interreseret i at gå på røven. "Det er sket engang og det var engang for meget"

Så det er ikke praksis. Kan godt se det var et forkert ordvalg.

MVH

Dennis, Desirees Mand

H.H. Fotografen. www.hh-fotografen.dk  Webprogramering. H.H Production Alarmer & Vagtservice

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:31

Benny - Hvad er det vi taler om. Skal du optage en eller flere medejere af virksomheden. I modsat fald er et interessentskab slet ikke relevant/muligt. Et interessentskab er også en personlig virksomhed, blot med flere ejere, hvor hver interessent ejer en ideel andel af virksomheden. Er dette tilfældet er billigere at afstå ideelle andele af hele virksomheden til de øvrige, fremfor at afstå det hele (lukke den personlige virksomhed). Taler vi om en virksomhed hvor der ikke er nogle udskudte skatter er det dog næsten hip som hap hvad du gør.

Udløser et salg skat er en anden og bedre mulighed er at omdanne til anpartsselskab via en skattefri virksomhedsomdannelse. Så kan de nye erhverve andel i selskabet via nytegning hvorved det ikke får skattemæssige konsekvenser for dig. Det gælder også fremefter. Problemet i I/S er at det udløser skat for interessenterne når der optages yderligere interessenter hvorimod udskiftning kun får betydning for køber/sælger. 

Kan man også omdanne til SMBA ? Ja det kan man da men ikke skattefrit. Dvs. der er man nødt til at klamre sig til en lav værdiansættelse for at minimere skatten, og ofte vil skattemyndighederne kunne anfægte værdiansættelsen. Særligt sidstnævnte er i sig selv et argument for at lave en skattefri omdannelse til ApS selvom de skattemæssige konsekvenser ved en skattepligtig omdannelse synes begrænset. Om Skat så kommer og siger at der er en goodwill i virksomheden på flere mio. kr. kan de ikke beskatte den når der er tale om en skattefri omdannelse. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:39

Klovn:

Dennis, 

Det var en drillende bemærkning  om din anbefaling af et SMBA -  når det er et enkeltmandsfirma I selv driver. Det var først bagefter at du i en anden tråd skrev at I var igang med at stifte et SMBA selv!

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:36

Det er bare ikke så  sjovt at skyde aktiviteten i en personlig virksomhed over i et SMBA hvis der er udskudte skatter men det må vi jo formode at Dennis er helt klar over jf. den anden tråd.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)