Hejsa.
Jeg startede som fuldtidsfreelancer 1. Febuar 2009 og ernærer mig alt nu 100% af den indtægt jeg har i min enkeltmands virksomhed. Jeg fik fastsat min årsindtægt til at være 750.000,- kr for 2009 i starten af året. Det forventer jeg stadig at tjene, men jeg forventer ikke at få $ ind på kontoen før juni/juli måned og frem af forskellige grunde. Derfor er det de private sparepenge som sørger for at betale huslejen i disse måneder. Men hold dog op hvor er SKAT's system dog firkanten over for min situation. De udsender 10X girokort a xxx antal kroner. Og jeg har netop fået en rykker og RKI trusselsbrev ind af døren fra dem. Da jeg så kontaktede dem pr. tlf brugte jeg 45 min på at forsøge at forklare dem at bare fordi jeg forventer at tjene xxx antal kroner i 2009 så er det ikke ensbetydende med at jeg tjener dem i januar, febuar, marts osv... Altså et lige beløb hver måned. Det havde de absolut ingen forståelse for, hvilket undrer mig. Faktisk var de direkte ubehøvlede at tale med. Måske et kundeservice kursus kunne være en god ide hos SKAT. Jeg vælger nu at gå ind og ændre min forskudsopgørelse til 200.000,- kr og så må jeg ændre igen senere på året når pengene begynder at trille ind på kontoen. Men jeg kan da næsten ikke være den eneste der står i denne situation. Hvad gør andre? Bruger alle denne metode for at tilfredsstille SKAT eller hvad kan man ellers gøre? Egentlig er det vel ikke helt efter reglerne at gøre som jeg påtænker nu. Står der ikke et sted i en eller anden lov at man skal angive et realistisk beløb overfor SKAT? Jeg ville være meget interesseret i at høre hvad i andre gør som står i samme situation.
Med venlig hilsen Lasse Rasch |
Hej Lasse,
Det er trist at høre at SKAT er så lidt samarbejdsvillige.
Det jeg vil anbefale dig er at du ændre din forskudsopgørelse til de kr. 200.000 som du selv skriver og ikke ændre den tilbage, men derimod sætter dig ned i december og beregner hvad din ca. skat vil blive for året og så foretage indbetalingen her og evt. betale 30% af det forventede overskud ind på en ratepension i stedet for at betale det hele til SKAT.
Mvh.
Morten