Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En simpel WYSIWYG XHTML og CSS editor - har det interesse?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

pryds:
Jeg har nok være lidt dårlig til at forklare præcis hvad tanken bag var. Ser du, det hele kommer at et projekt (der så aldrig blev til noget) hvor en grafiker ønskede et system hvor han kunne opdatere grafikken på en lille hjemmeside, på samme måde som han var vant til fra InDesign. Han var meget træt af måden som fx. CKEditor virker på. ”Alt flyver rundt, det er som at arbejde i Word!” sagde han, og alle ved at når en grafiker nævner Word så er det aldrig rigtigt for noget positivt Wink

Ja så giver det lidt mere mening...

pryds:
Han ønskede at kunne gøre sådan noget her på én side:
http://www.communitymx.com/content/source/3A35B/templates_003.gif

Der er mange grafikere som har arbejdet meget med print som finder skridtet til web lidt svært. Men man bliver stadig nødt til at acceptere at der forskelle på de to medier.

pryds:
Men du må gerne uddybe præcis hvilke problemer du mener der kan være forbundet med absolute positionering. Er det at sidens fleksibilitet går fløjten? eller måske browser kompatibilitet?

Der er ikke nogen problemer i det som du beskriver målgruppen. Man snakker bare meget om semantisk markup, flere devices (fx iphones, smartphones, blendere med indbygget browsere osv) der bliver besværliggjort af at positionere absolut. Det er også sværere at lave et "fluid layout" som skalerer efter browserens bredde.

Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:09

Michael:

Nu håber jeg ikke du tager dette for tungt ;O)

Bestemt ikke, jeg er glad for alt konstruktiv feedback Smile
Michael:

men der findes super mange både lette og tunge Editorer på markedet....både kommercielle og gratis

Dem jeg har set stræbe næsten alle efter at være Word-kloner. Men hvis der findes noget der har mere drag-and-drop, så vil jeg meget gerne høre om det.
Michael:

Hvis du laver et fuldt drag and drop program, så er jeg med på vognen ;O)

Det var da planen Smile

Rasmus Lindgren:

Der er mange grafikere som har arbejdet meget med print som finder skridtet til web lidt svært. Men man bliver stadig nødt til at acceptere at der forskelle på de to medier.

Det er klart at der er tale om to meget  forskellige medier. Men det er til at forstå frustrationerne når man indser at en grafikers arbejde ikke bare er at  "lave noget flot", nej, det handler i høj grad også om at præsentere information på en let tilgængelig måde. Og til at gøre det findes der så et hav af grafiske regler som man bør overholde, men når det hele "flyver rundt", så er det bare ikke nemt fx. at holde optisk forkant med overskrift, brødtekst, billeder osv., eller at få det hele passet ind i et fornuftigt grid system. Ja, jeg ved godt at de fleste der kalder sig "designere" ikke aner en dyt om geviert, skydning og grid systemer, men det er en helt anden snak Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:26

Hej -

Din ide vil uden tvivl lyde tiltalende for mange firmaer, der skal have en hjemmeside, og som gerne vil have gode muligheder for selv at bestemme deres design.

Det potentielle problem ligger så i, at de fleste firmaer, der har bare lidt penge, vil gå til en webdesigner/programmør/webbureau for at få lavet deres hjemmeside, og i dén branche (min branche) vil vi meget gerne indskrænke brugerens mulighed for at lave alt for meget design.

Hvorfor indskrænke brugerens muligheder? Ikke fordi, vi ikke vil vores kunder det bedste, men netop fordi, vi vil vores kunder det bedste. Sider, hvor ikke-designkyndige mennesker får mulighed for at ændre design, ender næsten altid med at se forfærdelige ud. Og det bliver ikke bedre af, at konsekvensen/ensartetheden på et websites forskellige sider fuldstændigt forsvinder, når der lige pludselig ikke er én, men flere ikke-designkyndige redaktører, som alle har deres personlige ide om, hvad godt design er.

For at løse dét problem gør man i de fleste webbureauer det, at man bliver enige med kunden om et hjemmesidedesign (måske bygget på en generel designlinje udstukket af et designbureau), og der vil så være nogle få skabeloner, som har et ensartet udtryk.

Redaktørerne hos kunden har så mulighed for f.eks. at ændre tekst (og evt. overskrifter, der er lavet vha. billeder) via et CMS, men hvis løsningen er lavet ordentligt, er der også begrænsninger her: Redaktørerne kan kun vælge den/de skrifttype(r), der er en del af den overordnede designlinje, og der er typisk ikke mulighed for f.eks. at ændre tekstfarve. Giver man brugerne mulighed for at vælge en vilkårlig tekstfarve eller skrifttype, ender man hurtigt med at have undersider, hvor overskriften er lavet i gul Comic Sans. Ikke godt.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 14:45

Jonas Bentzen:
hvor overskriften er lavet i gul Comic Sans

Comic sans styrer... Big Smile

Nåh.. men jeg er meget enig. Hvis man giver brugere mulighed for at lave noget rod... Ja så gør de det også.

Spørgsmålet er også om værktøjet bliver til designere eller til "redaktører". 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:50

Jeg sidder sådan lidt med et ben i hver side (designer og redaktør) med min webshop som jeg er ved at arbejde på.

Ideen bag den er at man selv styrer html 100%. Men et drag'n drop interface til skabelonerne vil være rigtigt nice at have. Så på det område vil jeg kanon gerne have det.

Men til selve sideindholdet, så bør det ikke være drag'n drop.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 20:03

Jonas Bentzen:

Hvorfor indskrænke brugerens muligheder? Ikke fordi, vi ikke vil vores kunder det bedste, men netop fordi, vi vil vores kunder det bedste. Sider, hvor ikke-designkyndige mennesker får mulighed for at ændre design, ender næsten altid med at se forfærdelige ud. Og det bliver ikke bedre af, at konsekvensen/ensartetheden på et websites forskellige sider fuldstændigt forsvinder, når der lige pludselig ikke er én, men flere ikke-designkyndige redaktører, som alle har deres personlige ide om, hvad godt design er.

For at løse dét problem gør man i de fleste webbureauer det, at man bliver enige med kunden om et hjemmesidedesign (måske bygget på en generel designlinje udstukket af et designbureau), og der vil så være nogle få skabeloner, som har et ensartet udtryk.

... osv

Jeg er meget enig. Jeg har begrænset vores i forvejen simple editor yderligere, så folk for det meste ikke selv kan vælge fonte og størrelser.

Kun når de efterspørger større fleksibilitet fortæller jeg, at det er muligt at koble på.

Derfor har jeg også behov for, at den nye wysiwyg editor kan kobles trinvis på og af (af mig) så vores kunder ikke får adgang til en jetjager når de kun har lært at slå søm i med en hammer Big Smile 

For at få adgang til jetjageren vil jeg næsten kræve, at de kommer på kursus inden værktøjet bliver åbnet. Jeg har set alt for mange eksempler på, hvordan blot centreringsfunktionen kan misbruges Tongue Tied

Mvh,

Christian

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:18

Jeg har også gået og bikset lidt med et system til Drag-n-drop redigering af websites. Men har fra starten forudsat, at indtastning af indhold og grafisk design, varetages af to forskellige roller.

Idag har jeg lavet en lille video (i to dele), der demonstrerer mulighederne i vores system. De kan ses her:

http://support.easyflow.dk/MyDesigner1/MyDesigner1.html

http://support.easyflow.dk/MyDesigner2/MyDesigner2.html

Systemet er lige nu i Beta(måske pre-Beta) hvis du har lyst til at prøve det kan du skrive en mail til plu(snabela)easyflow.dk

Det første site, der er bygget 100% med Designeren er iøvrigt ved at være færdigt og kan ses her: http://www.schiller.dk (Kunden er ikke helt færdig med indholdet endnu)

Hører meget gerne feedback og kommentarer, der kan hjælpe med at gøre systemet bedre

Tilmeldt 6. May 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:48

Ja, undskyld mig Lundsby...Jeg slukkede for video'en efter 20 sekunder, da der blev sagt "noder" og vist en "formular" side.

Jeg håber ikke du tager det ilde op, men dët system du har bikset med 'MyDesigner' er lige præcis hvad enhver grafisk designer løber skrigende væk fra! Og det har absolut intet at gøre med WYSIWYG.

Måske er MyDesigner fint og lækkert kræs for tekniske liniært funderede programmør aspiranter, men for visuelt orienterede grafikere, er det uinteressant og skrækindjagende. Associationen til "Designer" er ganske misvisende.

Det viser blot at der virkelig er behov for et regulært grafisk editor system. Ja, der er et marked for en simpel WYSIWYG editor: Og jeg vil personligt være meget interesseret i at høre nærmere om projektet.

...bare mine 2 cent ;-)

ruggero

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 06:43

Hej Pryds

Kontakt mig gerne med mere info om dit system evt en demo på min mail - henrik /a/ danskwebinnovation.dk

Jeg er meget interesseret i dit system, og har nogle projekter jeg godt kunne tænke mig at integrere det i.

Pris må vi snakke om.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:00

Hej Ruggero

Jeg er da ked af at hører at du ikke kunne holde mere end 20 sekunder ud :-) Men jeg forstår hvad du siger, og synes iøvrigt at du har ret. Jeg brugte i video alt for meget tid på alle udenoms tingene i stedet vise selve Designer'en (Som jeg ikke tror du nåede at se heller). Faktisk tror at der går cirka 5 min. før man ser selve Designeren, og der bliver brugt under 50 % af tiden i den.

Det laver jeg helt klart om i næste version af video'en. Der har jeg tænkt mig, at starte med et eksisterende site, inde i Designer'en og her fremvise de grafiske muligheder, så introducerer begreb som noder og nodetyper, når der er en visuelt grund til det. Målet for næste version er iøvrigt, at video'en varer maks. 5 min. og at 80-90% af tiden, bruges til at grafiske drag'n'droppe sig til et Design.

Jeg sætter meget pris på dit feedback, der iøvrigt stemmer overens med det feedback som jeg har fået fra andre grafikere/designere. Jeg føler mig overbevist om at I har ret. Det kan der faktisk ikke være nogen tvivl om da I er kerne målgruppen for systemet.

Det ville gøre mig meget glad, hvis du ville smide mig en mail på plu@easyflow.dk så tilmelder jeg dig vores beta forløb, og når den næste version af videoen er klar, vil jeg meget gerne hører om den falder mere i din smag.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)