Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En simpel WYSIWYG XHTML og CSS editor - har det interesse?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har i noget tid arbejdet på en grafisk XHTML/CSS editor hvor man kan oprette/ændre tekstfelter/billeder/divs osv., uden at have kendskab til kodning overhovedet.

Tanken var at den kunne implementeres direkte som CMS/administration af små hjemmesider, så brugeren selv får stor frihed til at ændre indholdet. Langt mere frihed end man får med de CMS text editors der i dag findes.

Man kunne også wrappe det som et eksekverbart program med indbygget FTP-klient, så det virker som et hvert andet program på brugerens computer. Brugeren foretager de ønskede ændringer, og trykker så bare på en upload-knap... Der er mange muligheder :-)

Det har indtil nu bare været en fritidsbeskæftigelse, men hvis der er et behov derude for et sådan system, kunne jeg nok godt finde på at speede udviklingen lidt op :-) Hvad er jeres vurdering? Kunne der være et behov? Hvilke features kunne være brugbare? Alle tanker og input er meget velkomne :-)

Her er et mockup af hvordan interfacet kunne tage sig ud:

http://martinlauritsen.com/pics/mockup_01.jpg

Her er et par af de features jeg i første omgang ønsker at implementere (Listen er ikke komplet!).

Billedredigering

• Crop
  • Brightness/contrast
  • Hue/saturation
  • Rotate
  • Width/height (Resize)
  • X/Y
  • Border style/width/color
  • ALT tag

Tekst

• Font
  • Bold
  • Italic
  • Underlined
  • Letter spacing
  • Align
  • Margin
  • Color
  • Width/height
  • X/Y
  • Background color

Div

• Width/height
  • X/Y
  • Background color

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:26

Hej Pryds.

Jeg kunne godt være interesseret.

Jeg er lige skiftet over til 100% CSS visning på vores SEO-CMS så en editor, der giver endnu større frihed til at "lay-oute" kunne være interessant.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:32

Er det så planen at indholdet styles med position: absolute; top; right; bottom; left; ?

Tilmeldt 6. Apr 09
Skrevet kl. 16:37

Christian iMARKETING:

Jeg er lige skiftet over til 100% CSS visning på vores SEO-CMS så en editor, der giver endnu større frihed til at "lay-oute" kunne være interessant.

Hej,

Da jeg ikke lige ved hvordan dit system er skruet sammen, er det lidt svært at vurdere om de to kan spille sammen :-) Men med mit system retter man direkte i xhtml/css (enten et eksternt dokument, eller som inline css). Derfor vil det nok passe bedst til _små_ hjemmesider/systemer.

Tilmeldt 6. Apr 09
Skrevet kl. 16:40

Christoffer Hallas Pedersen:

Er det så planen at indholdet styles med position: absolute; top; right; bottom; left; ?

I første omgang ja.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 18:08

Hej Pryds

Jeg kan godt skrive en ekstern CSS fil ud hver gang der bliver rettet . No problemo Wink.

Væsentligt er, at den kan håndtere en centreret hjemmeside.

Mvh,

Christian

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 07:06

Som du har lavet den er jeg MEGET interesseret. Hvad er din deadline? :)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 11:49

Jeg må indrømme at jeg som udgangspunkt ikke bryder mig om absolute positionering, og da slet ikke når man giver en bruger lov til at gøre det Stick out tongue

De fleste gange jeg har skulle bruge en editor har jeg brugt FCK Editoren: http://www.fckeditor.net/

Den tilbyder dog ikke så meget "drag and drop" som du ligger op til. Husk også at et godt cms tilbyder brugeren at opbygge indhold via en defineret taxonomy (dansk?!). Dette gør at det sjældent er optimalt at have alt på en side i en rich text editor. Hvad gør man fx med det højre panel som kunden pludselig ønsker sig, og hvad nu hvis der skal et link til et nyhedsbrev på alle sider. 

I content management systemer arbejder man derfor typisk med indholdstyper (navngives forskelligt fra cms til cms) som bryder fx en nyhed op i mindre felter (overskrift, brødtekst, nyhedstekst, billede osv). 

Pga dette er jeg generelt skeptisk overfor editors som styrer alt layout på en side.

(undskyld hvis det er helt sort, det er svært at få så store cms armbevægelser ned i et enkelt forum indlæg)

Tilmeldt 6. Apr 09
Skrevet kl. 12:48

Niels:

Som du har lavet den er jeg MEGET interesseret. Hvad er din deadline? :)

Det er svært at sige. Nu starter jeg lige med at lufte ideén, og så må vi se hvor det så fører hen Smile

Rasmus Lindgren:
Jeg må indrømme at jeg som udgangspunkt ikke bryder mig om absolute positionering, og da slet ikke når man giver en bruger lov til at gøre det Stick out tongue
Hej Rasmus,

Mange tak for dit input.

Jeg har nok være lidt dårlig til at forklare præcis hvad tanken bag var. Ser du, det hele kommer af et projekt (der så aldrig blev til noget) hvor en grafiker ønskede et system hvor han kunne opdatere grafikken på en lille hjemmeside, på samme måde som han var vant til fra InDesign. Han var meget træt af måden som fx. CKEditor virker på. "Alt flyver rundt, det er som at arbejde i Word!" sagde han, og alle ved at når en grafiker nævner Word så er det aldrig rigtigt for noget positivt Wink

Han ønskede at kunne gøre sådan noget her på én side:
http://www.communitymx.com/content/source/3A35B/templates_003.gif

Og sådan noget her på en anden:
http://www.mikerickman.com/mike/bm~pix/magazine2~s600x600.jpg

Det var aldrig tænkt til at skulle styre et stort corporate website med 100+ sider. Det er jo klart at det ville være hul i hovedet, der er jo intet dynamisk i dette. Vi snakker 3-4 sider, hvor alle siderne alligevel skal være unikke.

Men du må gerne uddybe præcis hvilke problemer du mener der kan være forbundet med absolute positionering. Er det at sidens fleksibilitet går fløjten? eller måske browser kompatibilitet?

Tilmeldt 28. Nov 05
Indlæg ialt: 181
Fra  http://www.labagatelle.co.uk Skrevet kl. 13:02

Hej Pryds

Nu håber jeg ikke du tager dette for tungt ;O) Din ide er som udgangspunkt godt, men  der findes super mange både lette og tunge Editorer på markedet....både kommercielle og gratis. Men dette skal ABSOLUT ikke stoppe dig da det er svært at se endnu om dit produkt skiller sig ud.

Ang. Absolute positioning så er der intet galt med det, dog skal man vide hvad man laver som bruger da det kan bryde ens side op pga. skærmopløsning. Her skal man bruge overflow: auto samt (em) for at undgå det værste. Men selvfølgelig skal absolute, relative, osv med :O)

Hvis du laver et fuldt drag and drop program, så er jeg med på vognen ;O)

labagatelle.co.uk Erotiske luksus produkter i højeste kvalitet.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)