Regnskabet over indtægter og udgifter kan opstilles på et A4 papir
Det næste, der skal gøres, er at registrere virksomheden hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. (Det vil i virkeligheden sige hos SKAT. Det er E&S, der forestår registreringen). Virksomheden skal registreres og tildeles et SE nummer som følge af arbejdsgiverforholdet, jf. i øvrigt vejledningen på hjemmesiden.
Du kunne have din forventede kundekreds med i overvejelserne - er det privatpersoner kan du sælge dem et billigere produkt såfremt du ikke er momsregistreret; er det virksomheder er det underordnet.
Så er verden jo anderledes - Mine svar er baseret på at du er fyldt 18. Her er der tale om en helt anden problemstilling.
Jeg er ikke ubetinget enig med din revisor-onkel om hvor vidt konceptet holder. Dertil kommer at såfremt du bliver momsregistreret så vil kontoudskriften ikke være nok, da du skal have konti for ind- og og udgående moms.
Du er fyldt 15 år og derfor skal det du tjener IKKE beskattes vis dine forældres opgørelse. Som ikke myndig kan du som udgangspunkt ikke stifte gæld, men det står dig frit at lave en virksomhed baseret på penge som du selv har tjent.
steinway: Min kundekreds er privatpersoner, så ja ved en momsregistrering ved mine priser stige.
Klovn: Jeg beklager, at jeg ikke bragte det på banen noget før. Jeg forstår godt hvad du mener.
Udfra dette har hermed besluttet, at jeg ikke vil momsregistres. Hvordan er mine muligheder for at oprette virksomheden så? Og vil jeg kunne gøre det til min egen skatteprocent på 8%?
Klovn: Du skriver, at jeg frit kan starte en virksomhed med de penge, som jeg selv har tjent. Perfekt i det, at jeg selv har tjent alle de penge jeg skal bruge på virksomheden, og derfor ikke har behov for nogen form for lån.
Klovn: Jeg beklager, at jeg ikke bragte det på banen noget før. Jeg forstår godt hvad du mener.
No -problems! Et navn siger jo ikke noget om alderen - lige som du ikke kan se at jeg er en gammel sur mand på 70...
Alexander Langhede Andersen:
Hvordan er mine muligheder for at oprette virksomheden så? Og vil jeg kunne gøre det til min egen skatteprocent på 8%?
Du starter bare op. Skriver faktura uden moms. Angiver dit CPR-nr. på disse. Når året er omme og du skal lave selvangivelse skriver du det beløb, som du har tjent ind og du bliver beskattet med din egen skatteprocent.
Stadigvæk en god ide som din onkel er inde på at holde et simpelt regnskaab over indtægter og udgifter.
Men hvad så, når jeg skal oprette selve webshoppen. Der skal man være 18 år. Skal jeg gøre det i min mors navn eller hvordan?
Hvad tænker du specielt på?
Du behøver kun at spørge din mor eller lade hende komme ind over, hvis der er tale om du skal "låne penge". Så længe du betaler alt kontant kan du gøre hvad du vil.