Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR.-registrering = Momsregistrering?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg står, og skal til at starte en virksomhed. Jeg har fået afvide, at jeg skal registrere hos Erhvers- og Selskabsstyrelsen på dette link: http://www.eogs.dk/sw21249.asp. Når denne side åbnes trykker jeg på ''Start en Enkeltmandsvirksomhed  eller et I/S''. Så kommer jeg ind på virk.dk, hvor jeg starter indberetning. Herefter åbner jeg PDF-udgaven i et nyt vindue (jeg har ikke Digital Signatur), printer den ud, udfylder felterne, og sender den med posten til Erhvers- og Selskabsstyrelsen.

Er dette den korrekte måde at gøre det på?

Jeg vil komme til at omsætte for under 50.000 kr om året, så derfor bliver en momsregistrering ikke nødvendig, og jeg vil helst undgå det i starten. Vil jeg via overstående løsning bliver momsregistret?

Eller med andre ord: Er en CVR.-registrering det samme som en momsregistrering?

Håber I vil hjælpe.

Hilsen Alexander

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:22

Alexander Langhede Andersen:
Er en CVR.-registrering det samme som en momsregistrering?

Nej, ikke nødvendigvis. Men du kan ikke få et CVR-nr. uden at blive registreret for et eller andet registreringspligtigt.

Hvis du indsender den omtalte blanket bliver du momsregistreret. Hvis du ikke vil momsregistreres kan du bare starte virksomhed og fakturere uden moms. Du kan så vente med at lade dig momsregistrere indtil du ved at din omsætning overstiger 50.000 DKK over en periode på 12 måneder.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Skrevet kl. 16:42

Okay. Kan jeg godt bare starte virksomheden uden CVR-nr.? I så fald, er der så nogle andre steder man skal fortælle om virksomheden?

Og hvad vil en momsregistrering betyder for virksomheden? Hvad følger med?

Hilsen Alexander

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 16:59

Retten til at få momsen tilbage på dine udgifter, samt trække dem fra i skat. Og så kan du skrive fakturaer med moms også.

Jeg startede med at momsregistrere mig - der er som regel en del udgifter ved opstart af virksomhed og det er rart at kunne få nogle af disse penge tilbage (i moms).

Hvis du ikke vil momsregistreres kan du bare føre indtægter som B-indkomst, og du behøver altså ikke at starte et egentligt firma. Du finder bare på et kunstnernavn og husker at skrive indtægter på selvangivelsen.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:18

Gadensgaard:
samt trække dem fra i skat

Du kan såment også trække dine udgifter fra selvom du ikke er momsregistreret.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:19

Okay. Kan jeg godt bare starte virksomheden uden CVR-nr.? I så fald, er der så nogle andre steder man skal fortælle om virksomheden?

Som udgangspunkt ikke. Kun hvis du starter erhverv som er underlagt kontrol - eksempelvis fødevarebranchen.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:23

Og hvad vil en momsregistrering betyder for virksomheden?

Foruden de nævnte fordele for Gadensgaard er der også nogle pligter ved at være momsregistreret. Dels øget krav til regnskabet i form af flere konti og du skal sørge for ikke at misse dine momsafregninger mv. da "straffen" for dette er relativt stort  beløbsmæssigt i forhold til den omsætning, som du forventer  til en start.

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Skrevet kl. 17:25

Tak for svarene.

Hvad vil I anbefale mig at gøre? Og hvor kan det gøres henne?

Hilsen Alexander

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:32

Velbekommen!

Lade mig momsregistrere ved hjælp af den blanket som du nævnte i første indlæg.

Men det er jo en beslutning som du kun selv kan tage.

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Skrevet kl. 17:45

Tak. Jeg synes dog, at jeg vil lægge den samtale op, som jeg har haft med min onkel, der er revisor. Den har foregået via mail:

Mig: Har du mulighed for at give mig et godt råd om, hvilke muligheder jeg måtte have for at komme til at betale mindre end 57% i skat som er det jeg vel vil komme til at betale almindeligvis med min mor, Helle, som værge?

Revisor: Jo, umiddelbart kan det godt lade sig gøre – uden hverken virksomhedsskatteordning eller kapitalafkastordning.

En mulighed er at oprette er lønmodtager-arbejdsgiverforhold og lade Alexander få hele overskuddet fra virksomheden som løn.

Helle får således et overskud af virksomhed på 0 kr. – og kommer ikke til at svare en 57% beskatning af overskuddet. (Overskuddet på 0 kr. skal selvangives og der skal udarbejdes et lille regnskab med opgørelse af omsætning, vareforbrug og løn. Regnskabet kan udarbejdes på en A-4 blok, om det skal være)

Alexander bliver vist 15 år her til sommer?

Det er en stor fordel at lade alle transaktioner vedrørende virksomheden køre på en særskilt bankkonto. Herved kan Alexander bl.a. undgå at lave kassekladde, fordi kontoudskriften fra banken bliver kassekladde – sådan som jeg lige husker det.

Lønudbetalingerne fra virksomheden er indberetningspligtige. Men det er altså et mindre problem. For de kan køre via TastSelv.

Men jeg kigger lige på, om denne løsning ikke holder – og så vender jeg tilbage.

Mig: Super fint om du vil undersøge om løsningen holder. Jeg bliver iøvrigt 16 til sommer.

Fortsættes...

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)