Hej revisor-amino'er :-)
Jeg har med min partner i en af mine virksomheder fået 3.500kr tilbage i moms. Min partner har så hævet 2.300kr til ham selv, fordi han mener han har ret til de moms penge. Hvorfor gør han så det? Jo, fordi han for tid tilbage fra hans private økonomi bl.a. har købt en bærbar computer, og alt i alt er momsen på de ting 2.300kr, som han har betalt. De bilag har han så overført til vores firma, sådan at firmaet får momspengene retur. Så mener han altså, at han bare kan hæve pengene uden videre, fordi det nu er ham, som har sørget for de momspenge. Jeg mener ikke det er lovligt, da jeg vil sige det er virksomhedens moms, og jeg så i princippet ejer 50% da vi ejer 50% hver i vores I/S. Han HAR hævet pengene, hvad skal jeg gøre? Er det lovligt? Og hvad nu hvis SKAT beder os om at gøre rede for vores regnskab, hvordan skal jeg kunne forklare hans handling????????????? Håber på svar, på forhånd rigtigt mange gange tak :-) |
Hej Yngvi,
Din partner har ikke ret til momspengene, men til at få hele købesummen for hans udlæg refunderet. Hvis den bærbare kostede 11.000 incl moms, så skal han også have 11.000 retur fra firmaet, såfremt den bærbare nu ejes af firmaet. Hvis han beholder den bærbare, så er han skattepligtig af værdien af den, når firmaet lukkes ned. Hvis han vil undgå problemer med SKAT, så skal han købe den til bogført værdi og ikke billigere end det.
Det er virksomhedens likvide midler - og hvis den har kørt med overskud, så er det skattepligtigt, hvis I trækker penge ud kontant. Det skal trækkes ud som løn til ham i så fald. Du kan ikke skelne og sige at momsen tilhører virksomheden, men at det er fælleskassen, han tager af lige nu.
Hvis SKAT spørger, så må du forklare, at de penge er udbetalt til ham og hvis der er skyldig skat på dem, så får han en bøde og regning fra skat.
Med venlig hilsen
Flemming