Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partner hæver penge på firmakontoen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej revisor-amino'er :-)

Jeg har et spørgsmål:

Jeg har med min partner i en af mine virksomheder fået 3.500kr tilbage i moms. Min partner har så hævet 2.300kr til ham selv, fordi han mener han har ret til de moms penge.

Hvorfor gør han så det? Jo, fordi han for tid tilbage fra hans private økonomi bl.a. har købt en bærbar computer, og alt i alt er momsen på de ting 2.300kr, som han har betalt. De bilag har han så overført til vores firma, sådan at firmaet får momspengene retur. Så mener han altså, at han bare kan hæve pengene uden videre, fordi det nu er ham, som har sørget for de momspenge.

Jeg mener ikke det er lovligt, da jeg vil sige det er virksomhedens moms, og jeg så i princippet ejer 50% da vi ejer 50% hver i vores I/S.

Han HAR hævet pengene, hvad skal jeg gøre? Er det lovligt? Og hvad nu hvis SKAT beder os om at gøre rede for vores regnskab, hvordan skal jeg kunne forklare hans handling?????????????

Håber på svar, på forhånd rigtigt mange gange tak :-)

Dbh. Yngvi

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Yngvi,

Din partner har ikke ret til momspengene, men til at få hele købesummen for hans udlæg refunderet. Hvis den bærbare kostede 11.000 incl moms, så skal han også have 11.000 retur fra firmaet, såfremt den bærbare nu ejes af firmaet. Hvis han beholder den bærbare, så er han skattepligtig af værdien af den, når firmaet lukkes ned. Hvis han vil undgå problemer med SKAT, så skal han købe den til bogført værdi og ikke billigere end det.

Det er virksomhedens likvide midler - og hvis den har kørt med overskud, så er det skattepligtigt, hvis I trækker penge ud kontant. Det skal trækkes ud som løn til ham i så fald. Du kan ikke skelne og sige at momsen tilhører virksomheden, men at det er fælleskassen, han tager af lige nu.

Hvis SKAT spørger, så må du forklare, at de penge er udbetalt til ham og hvis der er skyldig skat på dem, så får han en bøde og regning fra skat.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 12:56

Flemming1970:

Hej Yngvi,

Din partner har ikke ret til momspengene, men til at få hele købesummen for hans udlæg refunderet. Hvis den bærbare kostede 11.000 incl moms, så skal han også have 11.000 retur fra firmaet, såfremt den bærbare nu ejes af firmaet. Hvis han beholder den bærbare, så er han skattepligtig af værdien af den, når firmaet lukkes ned. Hvis han vil undgå problemer med SKAT, så skal han købe den til bogført værdi og ikke billigere end det.

Det er virksomhedens likvide midler - og hvis den har kørt med overskud, så er det skattepligtigt, hvis I trækker penge ud kontant. Det skal trækkes ud som løn til ham i så fald. Du kan ikke skelne og sige at momsen tilhører virksomheden, men at det er fælleskassen, han tager af lige nu.

Hvis SKAT spørger, så må du forklare, at de penge er udbetalt til ham og hvis der er skyldig skat på dem, så får han en bøde og regning fra skat.

Med venlig hilsen

Flemming

Endnu engang mange tak Flemming, du er guldværd og hurtig i dag :-) Jeg er glad for dit svar, og nu har jeg noget konkret jeg kan snakke med ham om og forklare ham hvordan det lægger. For i princippet har han taget penge fra mig, når jeg ejer halvdelen af kassen. Tusinde tak!

Dbh. Yngvi

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:57

Hvorfor sætter i jer ik ned ved et bord, med hver jeres rådgiver/støtte person, og får løst de uenigheder der er inden det udvikler sig til en personlig hetz?

Det lyder som om venskabet ryger, og det er vel os derfor man som princip aldrig skal starte noget op med ens venner, før man har overvejet situationen meget nøje.

Men igen snak dog om tingene fremfor det her...

Fra Hørve
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 13:07

Min kæreste har stået i samme båd som du gør nu, han havde firma med en "ven" og det var et I/S min kæreste indskød computer og andre ting som han havde købt privat. Han fik den besked at et I/S hæfter man personligt uanset hvad

I et I/S hæfter man personligt ligesom et enkeltmands firma.

Det med at han har hævet penge fra kontoen må han ikke. han hr valgt at købe en computer ud af sin privat økonomi, at han bruger den i firmaet er hans problem.  men hvis det er den sammen person der råber op om 400+moms, så har han da ikke noget at råbe så højt om.

H.H. Fotografen. www.hh-fotografen.dk  Webprogramering. H.H Production Alarmer & Vagtservice

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 13:14

FashionFreakZ UK Ltd:

Hvorfor sætter i jer ik ned ved et bord, med hver jeres rådgiver/støtte person, og får løst de uenigheder der er inden det udvikler sig til en personlig hetz?

Det lyder som om venskabet ryger, og det er vel os derfor man som princip aldrig skal starte noget op med ens venner, før man har overvejet situationen meget nøje.

Men igen snak dog om tingene fremfor det her...

Vi prøver. Næste møde bliver mandag. Håber det foregår stille og roligt. Det bliver i hvert fald min indstilling. Vil gerne have dette skal forløbe retmæssigt og smertefrit.

Dbh. Yngvi

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:16

Det er ikke nok. Det går dybere end som så. I bør lave en interessentskabskontrakt. Det du beskriver her er jo ynkeligt. Sådan at forstå at når I kan blive uenige om sådan nogle petitesser - som jo egentlig blot styres via jeres kapitalkonti - så kan I jo blive uenige om alt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)