Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

årsindberetning

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Er forholdsvis nystartet og har haft et beskedent overskud på 40.000 sidste år.

Jeg er lige lidt i tvivl omkring bogføringen. Jeg har indberettet overskuddet og skat har efterfølgende udregnet om jeg skal betale eller have penge tilbage.

Hvordan skal jeg bogføre i nyt regnskabsår. Skal / kan de 40K trækkes ud til personlig brug?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:57

Ja...til personligt brug og skat!

Tilmeldt 23. Apr 09
Skrevet kl. 11:04

hvordan skal jeg bogføre. jeg går ud fra der er betalt skat ifm. årsindberetningen.

Overskuddet er udregnet på følgende måde

Alt hvad jeg har hævet til personligt brug + hvad der er i firmaet pr. 31.12.2008

a) Hvis jeg lader de 40.000 stå så bliver de jo medregnet igen til næste regnskabsår ik?

b) hvis jeg trækker alle de 40K ud hvordan bogfører jeg dem så?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:10

Hej!

a. Nej.....de er jo beskattede/Står på din egenkapital

b. Debet mellemregning med firmaet/kredit bank!

Tilmeldt 23. Apr 09
Skrevet kl. 09:01

Tak.

Lige et sidste "skær det ud i pap" spørgsmål :-)

Jeg har hævet 30.000 gennem sidste år - personlig hævning

Der står 10.000 pr. 31.12.2008

Jeg har indberettet overskud i alt 40.000 - Er dette korrekt?

Hvis ja: kan jeg så "bare" trække de sidste ud som personlig hævning, med notis om der er betalt skat i regnskabsåret 2008?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:44

Hej Mikkel

For at skære det helt ud i pap Wink Hvad du hæver i firmaet og hvad der står på kontoen, har INTET med dit overskud at gøre. Du beregner dit overskud ud fra dine indtægter minus dine omkostninger. At du har 10.000,- stående på din konto, og har hævet 30.000,-, siger nødvendigvis ikke noget om, hvor meget dit overskud er.

Eksempel:

2 x salgsfakturaer á 20.000,- plus moms = indtægter 40.000 (momsen betaler du til Skat)

2 x købsfakturaer á 5.000,- plus moms = udgifter 10.000 (momsen får du igen fra skat)

Overskud 30.000

Du kan hæve 10.000, 20.000 eller 30.000 - overskuddet bliver det samme. Har du en kassekredit på 100.000,-, kan du sågar hæve 50.000, og overskuddet vil stadig være 30.000,-. De penge der står på kontoen pr. 31/12 2008 har ikke indflydelse på, hvor stort dit overskud bliver i 2009 - de har kun indflydelse på din likviditet (pengebeholdning).

Så ja, du kan trække de 10.000,- ud hvornår det skal være. Af alle de 40.000,- er det dig selv der skal betale skatten, så det er også uden betydning, om du skriver der er betalt skat af beløbet, men rent bogføringsmæssigt kunne det være en ide at dele netto og skat og AM-bidrag på forskellige konti, blot for overblikkets skyld - men det er ikke et krav.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 23. Apr 09
Skrevet kl. 10:51

Tak, det bliver nødvendigt med en revisor på længere sigt...

Overskud har i mit tilfælde noget med personlig hævning at gøre (rent bogføringsmæssigt). Jeg har "bare" overført til privat konto og trukket beløbet fra firmakonto som personlig hævning.

Så når jeg har en opgørelse over overskud, så skal jeg da lægge alle de personlige hævninger oveni, for at betale min personlige skat? (årsopgørelse

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:49

Læs de svar der er givet en gang til. Du bliver beskattet af virksomhedens overskud uanset om du har hævet/overført midler privat på 1.000 kr. eller 40.000 kr.   

Virksomhedens overskud er indtægterne minus udgifterne og har således intet med dine hævninger at gøre. Virksomhedens overskud er således slet ikke det samme som "kasseoverskuddet".

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 11:24

Hej Mikkel,

Jeg håber at du blev klogere af den gode forklaring SusanneK.nu gav dig og forstår at personlige hævninger ikke forandrer dit overskud. Hvis dit firma genererer et overskud, som du her beskriver er på 40.000 kr efter at indtægter og udgifter er holdt op mod hinanden, så er det beløbet du kan udbetale til dig selv som gevinst /indtægt og det skal du selvfølgelig personligt beskattes af, lige som al anden form for indtægt. Om du har valgt at gøre det af een gang eller flere små gør ingen forskel på dit regnskab.

Hvis du lader dem stå går de ind som en egenkapital i firmaet og kan styrke din likviditet, vælger du at bruge dem i form af personlige hævninger, så er de udbetalt som løn. Men i begge tilfælde skal de beskattes.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)