I min tid som selvstændig med ansatte måtte jeg ofte krølle tæer - desværre både over mine egne sælgere, repræsentanter for både nuværende og potentielle leverandører - og såmænd også over de mange salgsbreve, der hver dag landede på mit skrivebord. Den første gruppe kunne jeg arbejde med og motivere til at gribe tingene an på en professionel måde. Den anden gruppe - repræsentanterne - gjorde simpelthen en forskel mellem, hvor ordrene blev lagt! Tankevækkende ikke? Vi taler i bedste fald om 7-cifrede omsætningstal. Og det her er en ganske almindelig butik - ikke et stort firma. Den tredie gruppe - salgsbrevene - kom ofte fra nystartede firmaer. De dygtige skrev (eller fik skrevet) et fint brev efter AIDA modellen. Nogle få stykker fulgte op på det. De fleste gjorde ikke. En sjælden gang blev jeg overtalt til at holde et møde - og oftest var det ærlig talt ikke tiden værd. Præsentationen var usammenhængende/uforståelig og det efterladte materiale var af en sådan kaliber, at det oftest endte i papirkurven. Og det var uendeligt få, der gjorde sig den ulejlighed at følge op på mødet med en kort mail og et telefon-kald. Dette er ikke skrevet for at nedgøre nogen - bestemt ikke. Det er blot ment som en illustration af, hvor hulans vigtigt det er, at arbejde med hele værdikæden. Og desværre også en beskrivelse af, hvad I er oppe mod. Hvor stor var mon min motivation til at bruge tid på endnu en iværksætter, når jeg først havde dannet mig et erfaringsgrundlag som ovenfor beskrevet?? Husk at beslutningstagere pr. definition er busy-busy people. Og I kommer enten for at skubbe en eksisterende leverandør ud. Eller for at sælge et helt nyt produkt ind. Ingen af delene vil normalt ligge superhøjt på prioriteringslisten, med mindre der er et akut problem i virksomheden. Det gode er, at alle kan lære det. Selv Martin Thorborg Gi' den gas derude! De bedste hilsner Lotte Andreasen Salg er et håndværk - og det hjælper ikke at hoppe over, hvor gærdet er lavest! |
Bah, jeg skulle da ha' set denne tråd for længe siden. Kan desværre ikke deltage i jeres møder, men følger lige tråden alligevel. Rigtig mange gode råd.
Mvh,
Michael