Jeg er en bachelor studerende, som skal starte en fiktiv virksomhed. Jeg vil derfor høre, om nogle af jer kan give et forslag til, hvordan jeg kan fremskaffe 1 mio kr.
Den ene million skal primært gå til udvikling af produktet, som virksomheden skal producere og andre mindre opstartsomkostninger
Jeg har snakket med banken og de er ikke meget for at låne ud i disse tider.
Kan I komme med et realistisk bud på nogle forskellige finansieringsmuligheder?
Jeg og min familie vil kunne lægge 400.000 - 500.000 kr. udover den ene million.
En mulighed er at finde en investor. En helt anden mulighed kunne være at udlægge anparter således at folk kan købe en share.
For at tage et konkret eksempel ved jeg at mermaidpoker.com financierede deres foretagene på den måde. De udbød en masse anparter til folk i deres netværk som kunne være interesserede i deres løsning.
Nu skriver du godt nok at det er til en opgave, men det ændrer jo ikke på forretningsklimaet og investeringslysten i Danmark.
For det første, er det ret vigtigt hvilken type produkt, vi taler om. Er det nanotech, miljø eller energi, så er der væsentligt flere mulige investorer at finde en lowtech produkter.
Produktet skal have stor nyhedsværdi og markedspotentiale. Opfylder det disse krav, så er der gode chancer for at finde penge via innovationsfondene og/eller private investorer/business angels.
Hvis du og familien selv stiller med 500.000, så er det megt nemmere at finde de resterende 1.000.000. Havde du ikke selv skaffet en del af kapitalen, så vil ingen røre ved det.