Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Hjem" link/knap vigtig?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg sidder og leger designer lidt, også kom jeg til at tænke på om en "Hjem" knap egenlig er nødvendigt?

Man kommer selvfølgelig til forsiden når man trykker på logoet, men designet er opsat med et logo i højre side i stedet for den typiske venstre margin.

Men hvad er jeres synspunkter på det?

Eksempel:

Mads Madsen

Fra København S
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 406
Fra  catch! Skrevet kl. 15:52

I det konkrete tilfælde vil jeg klart anbefale et "Hjem"-link af en art.

Konventionen er, at der er et link til forsiden oppe i venstre hjørne, så med mindre dine brugere er unge og rimelig teknisk begavede, vil jeg ikke anbefale dig at begynde ændre på normen.

Dermed ikke sagt, at man aldrig skal gøre det, for der findes situationer, hvor det sagtens kan være passende, men med den baggrundsviden jeg har om dit projekt, vil jeg anbefale dig:

1) Hjem-knap øverst til venstre,

eller

2) Logo i venstre side.

/mvh

Gratis online magasin for bartendere på bartendermagasinet.dk - blandt andet med opskrifterne på nogle af verdens bedste drinks.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 16:03

Logoet bør nok være i venstre side, da det er der brugeren først kigger. Jeg kan ikke huske hvad "loven" hedder, men man kan dele en hjemmeside op i fire firkanter, hvor øverst til højre og nederst til venstre, er der hvor brugeren mest kigger. Det skyldes at vi normalt læser fra venstre mod højre.

Jeg vil anbefale dig at lave et link til forsiden, som kan kaldes "Hjem" eller "Forside" eller noget andet. Opfattelsen af at logoet fører til forsiden er kun delt af erfarne webbrugere. Mindre erfarne brugere vil nok ikke være klar over det. Men det kommer selvfølgelig også an på målgruppen.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Skrevet kl. 16:07

Michael Kjeldsen:

I det konkrete tilfælde vil jeg klart anbefale et "Hjem"-link af en art.

Konventionen er, at der er et link til forsiden oppe i venstre hjørne, så med mindre dine brugere er unge og rimelig teknisk begavede, vil jeg ikke anbefale dig at begynde ændre på normen.

Dermed ikke sagt, at man aldrig skal gøre det, for der findes situationer, hvor det sagtens kan være passende, men med den baggrundsviden jeg har om dit projekt, vil jeg anbefale dig:

1) Hjem-knap øverst til venstre,

eller

2) Logo i venstre side.

/mvh

Målgruppen er ikke særlig unge eller tekniske kyndige, prøver at gå efter et intet-sigende design der ikke kræver "hjerne" at navigere rundt på.

Men kunne man måske ikke også argumenter for at "Hjem" linket/knappen kun er vigtig hvis selve forsiden er vigtig? En forsiden er selvfølgelig vigtig, men jeg estimere at folk ikke hopper tilbage til forsiden hvis de allerede er kommet ind på siden.

Lidt på samme måde som apple.com er bygget op på, deres logo er dog i venstre side af menu'en, men forsiden er ikke en man besøger igen når man først er kommet ind, men kan da være det bare er mig der er forkert på den?

Mads Madsen

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Skrevet kl. 16:11

Jakob:

Logoet bør nok være i venstre side, da det er der brugeren først kigger. Jeg kan ikke huske hvad "loven" hedder, men man kan dele en hjemmeside op i fire firkanter, hvor øverst til højre og nederst til venstre, er der hvor brugeren mest kigger. Det skyldes at vi normalt læser fra venstre mod højre.

Logo'et i dette tilfælde er ikke vigtig for resten af siden, da det i første omgang blot er en tekst i en fin skrifttype.

Og da du netop siger at vi læser fra venstre mod højre, så ville det være mere relevant at det første menupunkt er et keyword.

Man kunne jo evt. afslutte menu'en med et Hjem link/knap eller evt. smide et link i footeren?

Mads Madsen

Fra København S
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  catch! Skrevet kl. 16:31

Mads Madsen:
Og da du netop siger at vi læser fra venstre mod højre, så ville det være mere relevant at det første menupunkt er et keyword.

Tankegangen med logoet øverst til venstre kommer fra aviserne, hvor det i høj grad handler om branding - og det samme gør sig gældende for dit website. Hvis du vil brande websitet, så sørger du for:

1. et let genkendeligt logo
  2. at logoet er det første og/eller det sidste brugeren ser.
    1. Da det er svært på nettet at se, hvor brugeren kigger sidst (i modsætning til på tryk, hvor det er nederst til højre), er det derfor en fordel at smide logoet øverst til venstre

Men du vælger jo selv - har du en god grund til at sætte det et andet sted, så skal du endelig gøre det, måske er det lige netop det helt rigtige for dit website :-)

/mvh

Gratis online magasin for bartendere på bartendermagasinet.dk - blandt andet med opskrifterne på nogle af verdens bedste drinks.

Fra København S
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  catch! Skrevet kl. 16:36

Mads Madsen:
Men kunne man måske ikke også argumenter for at "Hjem" linket/knappen kun er vigtig hvis selve forsiden er vigtig? En forsiden er selvfølgelig vigtig, men jeg estimere at folk ikke hopper tilbage til forsiden hvis de allerede er kommet ind på siden.

Det kunne man måske sagtens, og i disse Google-sidder-på-magten-tider kan man måske endda i endnu højere grad bruge det argument.

Jeg har ingen anden dokumentation end min egen oplevelse i sådanne situationer, men jeg FORVENTER at der er link til forsiden, enten via "Hjem" eller et logo. Hvis jeg gerne vil til forsiden af sitet, og linket ikke er der, eller hvis jeg skal lede længe efter det, de sites får et stort minus i min sorte bog - alene af den grund, at jeg bliver irriteret over at designeren forsøger at ændre lige præcis MIN måde at benytte nettet på. Det er den samme oplevelse jeg får på flash-sider, hvor jeg ikke kan benytte tastaturgenveje eller browserens frem- og tilbage-knapper.

/mvh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)