Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække moms fra.. Jeg er forvirret!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften kære amino'er..

Jeg står og er lidt forvirret da jeg skal til at købe et nyt kamera. Jeg er momsregistreret og står og kan købe fra en privatperson og en anden momsregistreret.

Jeg kan købe et kamera fra en privatperson til ex : 16000kr og 18000kr fra den anden momsregistreret person.
Det er begge brugt udstyr.

Jeg kan købe det til 18000 og trække det fra.. Ja.. Men .. kan jeg også gøre det hvis jeg køber fra privatpersonen?.. Evt købe det privat til mig selv og så sælge det videre til mit firma?

Jeg er rimelig forvirret omkring alt det her.. jeg er ny i det og har set mig slået af skat's hjemmeside.

På forhånd tak.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:30

Hvis jeg forstår dig ret, så koster kameraet:

1) kr. 16.000 fra en privatperson

2) kr. 14.400 + moms (=18.000) fra en momsregistreret virksomhed.

Hvis det hænger sådan sammen, så vil den billigste løsning være, at købe kameraet fra den momsregistrerede virksomhed, da du vil få momsen refunderet. Anskaffelsesprisen vil dermed være kr. 14.400.

Vær opmærksom på, at prisen er over 12.300, som er grænsen for straksafskrivning. Du kan derfor kun fratrække 25% i årlig afskrivning af restsaldoen.

(Er prisen fra den momsregistreret virksomhed 18.000 + moms, så vil det være billigere at købe fra den private)

Køber du det af en privat, ser jeg ingen grund til først selv at købe det, og bagefter videresælge til din virksomhed. Du kan købe direkte i virksomheden - men det er altid en god idé, at få en kvittering på betalingen.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 00:35

Ja det koster de 18 fra den momsregistreret..

Men hvis jeg nu køber direkte til firmaet.. så får jeg jo hans kvittering på kameraet.. Men spørgsmålet er jo bare.. kan jeg trække det fra?

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:44

Colorized:

Ja det koster de 18 fra den momsregistreret..

Er de 18.000 med eller uden moms?

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 00:46

Det er med moms :)

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:49

Nu er jeg vist også lidt forvirret.

Hvis du køber kameraet af en momsregistreret virksomhed for 14.400 + moms, så udsteder virksomheden vel en faktura til din virksomhed på 14.400 + moms.

Skal kameraet bruges i firmaregi, er der da intet i vejen for, at du kan få momsen returneret, og fratrække de årlige afskrivninger i skat (25% af den til enhver tid værende saldo).

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 00:55

Det er jo et salg via den blå avis. og man har så muligheden hvis man selv var momsregistreret..

den opgivne salgspris er jo bare 18000 da de primære købere jo nok bare er privatpersoner. Så i mit tilfælde ville det jo nok være de 14000 + moms.

Det som jeg stadig er uklar omkring er om jeg kan trække momse fra noget jeg køber af en privatperson.. Hvis han altså skriver en regning til mit firma.. han er jo ikke registreret.. men der er jo moms på alting?

Det ville jo blive billigere hvis jeg køber det til 16.000 og så kunne trække det fra. Men det er bare det med privat kontra erherv

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:00

Mig bekendt kan du kun fratrække moms, hvis du har modtaget en faktura fra en momsregistreret virksomhed, og hvis fakturaen lyder på dit firmas navn.

Jeg mener også, at du har pligt til at sikre dig, at den virksomhed du handler hos er momsregistreret (du kan checke cvr-nummeret på skat.dk).

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 01:09

der må sguda findes nogle bøger om de her basale ting.. Det kan ikke være rigtigt jeg skal sidde og rive mig i hovedet inde på skats hjemmeside så snart det handler om noget der ikke lige er at udskrive en regning.

Jeg var i min lokale boghandlerpusher idag og han gloede bare dumt på mig..

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:20
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)