Er software-udvikleren typisk også ansvarlig for den grafiske del (dvs for at skabe et æstetisk behageligt udseende software), eller overlades dette til 'rigtige' grafikere? Hvis det sidste, hvor tidligt bør man involvere grafikeren ?
Nogle udviklere er også i stand til et bikse et lækket grafisk design sammen, men i langt de fleste tilfælde arbejder udvikler og designer sammen - således at kode og design i "smelter" sammen og danner et lækkert produkt. :-)
Selvom jeg er stødt på et par udviklere som også kunne lave lidt design, er langt de fleste udviklere jeg kender æstetisk hæmmet
Afhængigt af hvad det er du gerne vil lave, så er der jo også noget der hedder "usability". Altså opbygningen af brugergrænsefladen så den er lettest mulig at anvende for din målgruppe. Dette har designere ofte (men langt fra altid) et bedre greb om end en egentlig programmør.
Vi arbejder meget med at lave statiske prototyper af applikationer inden vi laver dem. Disse prototyper er bare flade statiske sider uden nogen særlig funktionalitet, men det gør at vi lettere kan visualisere løsningen inden vi bruger en masse programmør timer. Prototypen er uden design, og fokuserer mere på hvilken funktionalitet der skal være og hvordan denne bruges af brugeren af systemet.
Hej begge, tak for (super)hurtigt svar, er det normalt at finde grafiker samt udvikler inden for samme virksomhed (det ville være smart), eller er man så selv nødsaget til at 'project manage' begge to og - mere vigtigt - deres input ?
I vores verden hos Acenet, har vi udelukkende med det tekniske at gøre, men har faste samarbejdspartnere indenfor grafisk design, og tager så i fællesskab med den relevante partner ud til kunden.
På den måde er der konsensus om hvad det er man tilbyder kunden og man kan hurtigt afklare hvad der er muligt indenfor både de økonomiske, tekniske og kundens eventuelle designmanuals rammer.
Vi samarbejder naturligvis også med kundens egne grafikere når sådanne findes internt.
Når det så er sagt, så er jeg ikke bleg for selv at kommentere på det grafiske udtryk, selvom det ikke er noget jeg selv har fingerne voldsomt meget nede i, men derfor kan man jo godt have en holdning til, og erfaring med hvad der kan fungere og hvad der ikke kan fungere når det kommer til internetløsninger.
Der er nok lige så mange svar som der er mennesker for det kommer helt an på personerne/firmaet man vælger, projektets art, omfang og kompeksitet, økonomien, tidshorisonten. Jeg har været med i rigtig mange forskellige projekter og der har aldrig været et projekt som tilnærmelsesvis har været ens og også dermed også projektteamet.
Hvis du gerne vil have lidt mere præcise vurderinger til dit projekt, vil det måske være godt hvis du blot i korte træk kunne beskrive projektet lidt mere for os.
Hej begge, tak for (super)hurtigt svar, er det normalt at finde grafiker samt udvikler inden for samme virksomhed (det ville være smart), eller er man så selv nødsaget til at 'project manage' begge to og - mere vigtigt - deres input ?
Det er meget forskelligt. Hvis du handler med en mindre virksomhed, kan det være at hyrer en freelance grafiker. Større virksomheder har typisk designere inhouse.
De fleste it virksomheder kan dog typisk tillbyde at styre hele processen og derved også lege projektleder.
I vores virksomhed har vi to forretningsområder. Rent konsulent salg hvor vi ikke har projekt ansvar, men "bare" leverer hænder, samt projekter hvor vi så leverer hele holdet.