Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Love ang. Skat ved salg af virksomhed..

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor syntes du det er underligt. Lad os slå fast at du skal betale skat af fortjeneste på alt, bortset fra private formuegoder, medmindre det er direkte undtaget (gjort skattefri) i lovgivningen. Det gælder også fortjeneste ved salg af fast ejendom, selvom det måske er et privat formuegode, fordi der er særskilt hjemmel hertil. Dog beskattes avance ved salg af en- og tofamilieshuse som har været beboet i en periode mens du har ejet det ikke. Det samme gælder stuehuse til landbrugsejendomme hvor beboelse har fundet sted. 

Til gengæld er der ikke nogen som siger at du skal svare 60% i skat her og nu. Ved at anvende virksomhedsordningen kan du foreløbigt opspare indkomsten til en 25% beskatning, men det forudsætter 1) at du lader pengene stå i selskabet og 2) at du opstarter ny virksomhed som dog i princippet kan være af meget symbolsk karakter.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 21. Apr 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:15

Skattekonsulenterne:

Hvorfor syntes du det er underligt. Lad os slå fast at du skal betale skat af fortjeneste på alt, bortset fra private formuegoder, medmindre det er direkte undtaget (gjort skattefri) i lovgivningen. Det gælder også fortjeneste ved salg af fast ejendom, selvom det måske er et privat formuegode, fordi der er særskilt hjemmel hertil. Dog beskattes avance ved salg af en- og tofamilieshuse som har været beboet i en periode mens du har ejet det ikke. Det samme gælder stuehuse til landbrugsejendomme hvor beboelse har fundet sted. 

Til gengæld er der ikke nogen som siger at du skal svare 60% i skat her og nu. Ved at anvende virksomhedsordningen kan du foreløbigt opspare indkomsten til en 25% beskatning, men det forudsætter 1) at du lader pengene stå i selskabet og 2) at du opstarter ny virksomhed som dog i princippet kan være af meget symbolsk karakter.

Dvs. at hvis jeg sælger min virksomhed til 10.000.000 kan jeg nøjes med at betale 25% i skat og have et overskud på 7.500.000 hvis bare jeg laver et firma mere?

I så fald - skal de 7.500.000 så stå i firmaet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:45

Korrekt. Du skal bare huske på at skatten på de 25% kun er en foreløbig skat. Dvs. der hviler en udskudt skat på din virksomhedsordning. Så på længere sigt kan du ikke nøjes med at betale 25% skat.  Det er en her og nu skat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)