Jeg har et projekt, hvor jeg skal foretage en spørgeskemaundersøgelse... Men inden dette kan lade sig gøre, skal jeg have bestemt stikprøven... altså hvor mange respondenter jeg skal bruge til min undersøgelse...? men er ret lost på dette, så er det nogen der evt. kan hjælpe? Eller henvise til nogle web-sider, hvor der bliver forklaret, hvordan man beregner sådan noget??
Jeg vil prøve at kigge nærmere på siden og se om det ikke kan hjælpe mig lidt. Har tidligere prøvet at beregne størrelsen, men der havde jeg et problem med, at det blev en ret lille stikprøvestørrelse. Men jeg vil prøve mig frem igen...
Jeg har desværre ikke nogle konkrete links til dig, men nogle ord/fraser du kan bruge til at søge på Google.
Det du er ude efter kaldes i moderne statestik for hypose prøvning, ud fra dette kan man beregne såkaldte konfidens intervaler, som fortæller dig hvilket hvad sandsynlighed er for at din hypotese er blevet prøvet korrekt.
Så du kan f.eks. sige, at din spørgeskema med 90 % sikkerhed viser at....
Men jeg er lidt i tvil om hvad det er jeg skal starte med at finde? Skal jeg starte med at beregne et konfidensinterval? - Og så ud fra det beregne selve stikprøvestørrelsen??