Er der nogen der kan belyse/hjælpe med, hvilken konstalation jeg skal lave til ny virksomhed i eksisterende aps.
Jeg har et aps og skal til at drive en ny virksomhed, hvor vi bliver 2 partnere. Er det så fornuftigt at oprette et se nr. (ny virksomhed ) i mit aps eller skal vi stifte et nyt aps?? Eller en anden løsning.
Hvis den nye virksomhed skal drives i det ApS du har kan medpartneren købe 50% af dine anparter eller nytegne. Alternativt skal du lade dit selskab nytegne 50% af anparterne i et nyt selskab, hvor medpartneren så tegner de øvrige 50%. Derved bliver dit gamle selskab holdingselskab for det din andel af det nye driftsselskab.
Men hvilken risiko er der for min partner, hvis (7.9.13) der skulle ske noget grimt med holdingselskabet (Aps A) f.eks. (håber ikke det sker nogensinde) hvis nogen gjorde større krav end Aps A's egenkapital. Hvad ville det kunne betyde for Aps B (Aps A ejer 50 % af ApsB's anparter)?
Du mener hvis nogle gør krav mod dit holdingselskab. De vil alene kunne køre krav på egenkapitalen i holdingselskabet, herunder de 50% anparter i det fælles driftsselskab. Dvs. de kan ikke røre medanpartshaverens anparter i selskabet men får de 50% af anparterne i driftsselskabet vil det jo unægteligt nok berøre driften af driftsselskabet og derved medanpartshaverens forhold.
Da datterselskabet er et 50 % partnerskab er det så meningen at holdingselskabet ejer 50 % af anparterne? Skal jeg i webreg stifte et nyt Aps og i ejerforholdet indsætte mit nuværende Aps A (holdingseskab) med 50 % ejerskab eller !00 % ejerskab og så i kolonnen anpartshavere indtaste Aps A med 50 % anparter og min partner med 50 % anparter?
Jeg formoder at der er noget udskudt skat i dit selskab og hvis du bare stifter et holdingselskab som skitseret vil du jo blive påført personlig avanceskat.
Det man gør er at man gennemfører stiftelsen af holdingselskabet som en skattefri anpartsombytning og det gør man inden den nye partner erhverver 50% af driftsselskabet (hvorved holdingselskabet som påkrævet får majoriteten i driftsselskabet ved ombytningen).
Det sker i princippet på samme måde som skitseret af dig med enkelte modifikationer.