Jeg arbejder med at komme i forbindelse med nogen der vil hjælpe med at starte en ny færgerute op mellem Danmark og Norge. Jeg er så kommet på den ide at jeg kunne starte et rederi op. I den forbindelse har jeg lavet en rapport hvor jeg har undersøgt markedet på ruten, og hvordan billetindtægterne kunne se ud. Jeg er så inde på at jeg vil bygge et firma op med investore og folkeaktier i det område jeg har planlagt som havn. Jeg er i gang med at finde samarbejdspartnere der kunne give denne forbindelse mere fragt og flere passager. Jeg har en ide om at komme ind på fragtmarkedet med fast vognmand der kunne kører fragt fra Tyskland til færge, så vi dermed kunne komme ind på det tyske marked med en fast pris. Jeg har desværre ngen kapital lige nu, men ville meget gerne bruge så meget tid jeg kan på dette projekt, og derfor håber jeg på ideer der kan hjælpe mig videre |
Hej Jens.
Det lyder umiddelbart som et meget stort projekt.
Passagerdelen i projektet vil jeg stærkt fraråde, idet der allerede er flere store rederier om budet.
Du har f.eks. Hirtshals - Kristiansand og Hirtshals - Larvik som sejles af Colorline
Så har du København - Oslo som er den klart største og mest profitable, den sejles af DFDS Seaways.
Endvidere sejler både Stenaline og Fjordline også til Norge.
Hvis du undersøger markedet, vil du opdage at antallet af passagerer på stort set alle ruter, har været stærkt faldende siden 2003. - Dette gælder specielt den danske marked.
Med hensyn til billetpriserne, så er de pt. så lave, at man kan komme til Oslo for 3-400 kr. Dvs. alle dine penge skal tjenes ombord på færgerne, hvilket kræver en meget stor bemanding.
Hvis du alligevel vil forsøge dig med passagerer, vil jeg råde dig til at fokusere på det norske marked, da de i gennemsnit lægger dobbelt så mange penge som danskerne.
Colorline har desuden også ruten Oslo - Kiel, som også tager både passagerer og fragt.
Så konkurrencen er meget stor.
Til info er Danmark/København meget mere attraktiv for nordmændende end Tyskland/Kiel.
Jeg ønsker dig held og lykke med projektet.