Jeg vil bestemt ikke råd dig til et "elastik-design" på en webshop. En webshop er ofte fyldt med billeder af de enkelte vare. Disse billeder har en fast størrelse så de skaleres altså ikke med skærmen. Det er kun den omgiven tekst der for mere eller mindre plads. Med et "elastik-design" vil din webshop hurtigt komme til at se helt forkert ud på store skærme ..... og der er jo ingen grund til at skræmme kunderne væk.
Design der udvider sig i forhold til skærmstørrelsen var mere ind/moderne da de store skærme var helt nye på markedet og derfor kun var fåtal. Her kunne diverse webdesignere snakke i timevis om de fantastiske design der kunne udvide sig. At der i praksis næsten kun var to skærmstørrelser (800 x 600 & 1024 x 768) på markedet gjorde det nok mere rigtigt at tænke i de baner. Men i dag hvor der er skærme fra 800 px i breden til 1280 .... ja bredere og mindere endnu .... giver det ikke helt så meget mening at prøve at lave et flot, smart og sælgende design der skal kunne begår sig på alle disse skærmbreder.
Et hurtigt skud fra hoften: din ydere ramme på 900px med en padding på 50px går du ikke helt galt i byen med :)
Nu kan jeg se du tilbyder hjemmeside design, kan du derfor råde mig til hvordan man helst skal strukturere sine photoshop layers så programmøren nemmest kan bruge designet/billeder?
Hej Thomas, når vi laver hjemmesider så optimere vi stadig til 1024x768 selvom det snart er på tide at gå op til næste trin i følge statistikkerne. Jeg syntes dog stadig at alt for mange vil få scroll hvis du ikke optimere til 1024x768, blandt andet fordi mange med høj opløsning som sagt ikke åbner alt i fuld skærm.
Hvis du starten et nyt dokument/arbejdsområde i photoshop så plejer vi at lave det i bredden 1002px. betyder at der ud af de 1024 kan bruges 1002 da 22px går til scrollbaren. Det gøres ved at sætte margin og padding på body til 0.
dvs BODY{margin:0px; padding:0px;} i dit stylesheet på sitet. ellers vil der default være mere luft.
Ca. højde uden scroll i 1024x768 er 595x men det variere jo meget hvad folk har af ekstra paneler i deres browser. F.eks google toolbar, statuslinie og andet sjov. standard i IE kan den godt vise 595x.
Nu kan jeg se du tilbyder hjemmeside design, kan du derfor råde mig til hvordan man helst skal strukturere sine photoshop layers så programmøren nemmest kan bruge designet/billeder?
..... hvis det hele bare ligger i lag - ordnet så de enkelt elementer ligger i hver sin group så er det lige at gå til
Personligt laver jeg sites til en bredte på 960 px, ganske fordi det passer inde på en skærm med en opløsning på 1024x, samt så er 960 et dejligt tal hvor man kan divider med 2,3,5 (og alle lige tal) og få et tal uden komma ud af det.
Jeg har valgt den tilgang blandt andet pga. http://sonspring.com/journal/960-grid-system,