Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad størrelse på webdesign?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Malmø
Tilmeldt 4. Jan 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej venner!

Når man skal lave et design til en webshop i photoshop hvor billederne senere skal bruges til programmeringen af shoppen, hvad størrelse lave man så normalt ( hvis der er noget der er normalt ) sådan en side i? 1024x768 , 1152x864, eller 1280x1024? 

Tak på forhånd! ;)

Thomas Mönte 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:38

Tjek1343:

1024x768 , 1152x864, eller 1280x1024? 

Svaret er ja ... :)

Du skal lave det sådan at det ser godt ud iihvertfald ovenstående opløsninger, og jeg vil også mene at det skal kunne bruges i 800x600 ... skidt med om det ser pænt ud ... bare alt indholdet kan vises på 800x600 ... folk med små skærme på scrolle :)

Hvordan gør man det? Jo ser du ... det er en af årsagerne til at dygtige webdesignere koster så meget :)

I din specifikke sag ville jeg starte mig med at rådføre mig med dem der skal programmere shoppen(Hvis ikke du har fundet nogen endnu så kan jeg anbefale Nikolaj fra http://www.css-outlets.com), og så udføre designet ud fra deres henvisninger :)

Held og lykke :)

Fra Malmø
Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 11:45

Tak for hjælpen, det var nøjagtig det svar jeg søgte! Og tak for henvisningen!

Thomas Mönte

Fra København
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:11

Og husk at være opmærksom på, at man ikke laver det nøjagtig i 1024px i bredden men f.eks max 980px ellers kan scrollbaren ødelægge designet.

Med venlig hilsen

Christian Lund

Creativemedia.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:16
Fra Malmø
Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 13:45

Okay ja det kan jeg da godt se vil ødelægge designet, og det ville være ( undskyld sproget ) pisse ærgeligt at se det bagefter! Men tusind for det godt tips ;)

Thomas Mönte

Fra Malmø
Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 13:46

Okay tak så kan jeg bedre forstå det ;)

Fra Malmø
Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 13:51

Hej Christian

Jeg ved ikke om man kan se det, men jeg kom til at trykke svar på Mikkel i stedet for dig! Sorry! Og tak for det! ;)

Thomas Mönte

Tilmeldt 2. Mar 09
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:38

Hej Thomas,

Jeg vil anbefale dig at designe i 1024 x 768. Jeg er selv i gang med at redesigne min hjemmeside og har taget udgangspunkt i de besøgende jeg hidtil har haft på min hjemmeside.

Hvis ikke man har så'n noget statistik til rådighed, så må man opsøge nogle der har noget relevant og opdateret statistik over skærmopløsninger. Det nyeste jeg kunne finde på få minutters googling var FDIM (Foreningen af danske interaktive medier) som tilfældigvis også siger, at de fleste sidevisninger sker på 1024x768-skærme, dog tæt forfulgt af 1280x800.

Men selvom skærmopløsningen er 1024x768, så er det ikke sikkert, at brugeren ser din webshop i fuld skærmeopløsning. Personligt er min skærmopløsning 1280x1024, men min webbrowser er stort set aldrig i fuld skærm. Nogle brugere har også ekstra værktøjslinier i deres webbrowser. Selvom denne artikel er næsten 8 år gammel, så har den nogle gode pointer, som jeg også har forsøgt at indflette i mit svar her.

Som en anden bruger var inde på, så er den bedste løsning at lave et flydende design, som tilpasser sig i forhold til brugernes størrelse på browser-vindue.

Som en lille bonus-info: den effektive designflade for 1024x768-skærme er 994 x 589, når der er 1 ekstra værktøjslinje i browseren.

Håber svaret kan bruges.

De Bedste Hilsner
Martin

Martin S. Heiselberg, Grafisk designer

Fra Malmø
Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 20:43

Hej Martin

Dit svar er overraskende godt og tusind tak for det, og bonusen også! Og hold kæft hvor er det bare fedt at se hvordan alle gider bruge sin tid og kræfter på at komme med rigtige hurtige og indholdsfulde svar!  Undskyld det var lige et sidespor ;)

Nu bliver jeg selvfølgelig mere interesseret i det flydende design som i siger er den bedste løsning. Men ved du egenligt hvad det kræver? Skal det laves som vector format...eller andet?

Venlig hilsen

Thomas Mönte

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)