Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsparing af overskud i personligt eget virksomhed.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

håber nogen kan hjælpe mig med følgende:

Jeg har en lille personligt ejet virksomhed som i år vil have driftomkostninger der overstiger indtægterne. Problemet ved det er at jeg i løbet af kort tid står og skal bruge likviditet til disse driftomkostninger, men ikke kan nå at få denne gennem indtægter.

Jeg har dog fra sidste års overskud (2008) lagt en del penge til side til dækning af en forudset restskat der skal betales her inden 1/7. 

Mit spørgsmål er derfor: Er det muligt at overføre en del af sidste års overskud til dette rengskabsår så jeg gennem frigivelse af en del af den opsparede likviditet (der ellers skulle dække restskatten) får mulighed for at dække mine kommende driftsomkostninger?

Jeg har læst lidt om virksomhedsskatteordningen, men denne lyder lidt indviklet, så jeg tænker om der findes andre måder af opspare overskud i en personligt ejet virksomhed på.

På forhånd tak for hjælpen!

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 08:54

Du kan ikke flytte noget overskud fra det ene år til det andet.

Dog kan virksomhedsskatteordningen anvendes og dermed nøjes du med 25 % a conto skat af det beløb du af overskuddet ikke har trukket ud til dig selv.

Alternativt, så søg om en kassekredit eller lad vær med at betal restskatten inden 1. juli (koster dog et rentetillæg til SKAT).

Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 11:36

Du kan ikke lave fradrag i år for en indtægt du havde sidste år (ville dog have været fedt Wink hvis man kunne). Men du kan lade pengene stå i virksomheden (hvis du ikke allerede har hævet dem) og så blive beskattet via VSO, på den måde slipper du med 25 % skat, og så er der jo stadig en pæn del til invisteringerne i 2009.

- Thomas

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:45

Enig med de øvrige. Du skal jo huske på at uanset hvornår i 2009 du hæver det opsparede overskud så får det først betydning når du disponerer virksomhedsordningen for 2009 under et. Dvs. du kan hæve det opsparede overskud kinde 1/7 2009 og derved betale din restskat, som også bliver mindre når du opsparer indkomst, og nedbringe beskatningen af det hævede opsparede overskud med de driftsudgifter (det nettounderskud) der er i hele året.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:03

Tusind tak for alle svar!

Jeg har dog lige et par ekstra spørgsmål hvis nogen kan hjælpe:

1) Har jeg forstået korrekt: Når jeg gennem virksomhedsskatteordningen opsparer en del af overskudet fra 2008, så vil den opsparede del foreløbigt kun blive beskattet med 25%. Hvis jeg så vælger at hæve resten af det opsparede overskud på et tidspunkt i 2009 så vil jeg her blive beskattet fuldt - minus de allerede betalte 25%.

2) Hvis jeg nu vælger ikke at hæve det opsparede overskud og i stedet bruge det til tidligere nævnte driftsomkostninger i 2009, bliver jeg så stadig beskattet fuldt af det opsparede beløb eller kan jeg her bare modregne det i resultatopgørelsen for 2009?

3) Hvis jeg har forstået ovenstående punkt 1) og 2) korrekt, kan det så virkelig være rigtigt at man i en personligt eget virksomhed under alle omstændigheder skal betale de 25% i skat af et opsparet overskud, selvom hele dette bliver brugt i firmaregi til dækning af driftsomkostninger og intet af det hæves til privat forbrug?

I har sikkert allerede besvaret nolge af disse spørgsmål, men nogle gange skal regnskabssprog lige skæres lidt ekstra ud i pap for os menige borgere :)

Håber I kan hjælpe endnu engang.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:33

1) Ja

2) Nej - Du hæver jo ikke noget opsparet overskud i virksomheden.  

3) Øh - ja - præcist som det også er tilfældet i et selskab. Overskuddet realiseres jo i 2008. Det overskud du har i 2009 bliver dog reduceret af driftsudgifterne og taler vi om ekstraordinært høje driftsudgifter i et år vil disse jo neutralisere en beskatning vedr. hævning af opsparet overskud. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)