Hej, håber nogen kan hjælpe mig med følgende: Jeg har en lille personligt ejet virksomhed som i år vil have driftomkostninger der overstiger indtægterne. Problemet ved det er at jeg i løbet af kort tid står og skal bruge likviditet til disse driftomkostninger, men ikke kan nå at få denne gennem indtægter. Jeg har dog fra sidste års overskud (2008) lagt en del penge til side til dækning af en forudset restskat der skal betales her inden 1/7. Mit spørgsmål er derfor: Er det muligt at overføre en del af sidste års overskud til dette rengskabsår så jeg gennem frigivelse af en del af den opsparede likviditet (der ellers skulle dække restskatten) får mulighed for at dække mine kommende driftsomkostninger? Jeg har læst lidt om virksomhedsskatteordningen, men denne lyder lidt indviklet, så jeg tænker om der findes andre måder af opspare overskud i en personligt ejet virksomhed på. På forhånd tak for hjælpen!
|
Du kan ikke flytte noget overskud fra det ene år til det andet.
Dog kan virksomhedsskatteordningen anvendes og dermed nøjes du med 25 % a conto skat af det beløb du af overskuddet ikke har trukket ud til dig selv.
Alternativt, så søg om en kassekredit eller lad vær med at betal restskatten inden 1. juli (koster dog et rentetillæg til SKAT).