Jeg er 100% sikker på, at Olsen ikke er ude på at nedgøre dig, nærmere et godt råd, da det ER tydeligt, at bogføring ikke er din levevej, og det meget vel kan blive dyrt i sidste ende at lave "gør-det-selv-løsninger", når man skal til at have lidt mere kompliceret bogføring, som du skal ud i med et lån.
Men til dine spørgsmål. Ja, du kan fratrække lånet i resultatopgørelsen. Det kræver nok lidt fornyede konti, hvor lånet afskrives. Mht depositum, afhænger det jo så lidt af, om det er et du skal betale, eller et du får ind - et tilgodehavende eller skyldigt beløb - momsen fratrækkes med det samme. Her skal der nok også et par nye konti til, alt efter hvilket system du bogfører i.
Det er da ikke særlig 'langhåret' at svare, at renterne kan fratrækkes, men ikke afdragene.
Spørgeren er faktisk utroligt konkret i sit spørgsmål - lægger tryk på, at der med ydelse menes både afdrag og renter.
Jeg kunne forstå, hvis du havde overset noget i spørgsmålet - men at du bevidst udelader noget væsentlig i dit svar, forstår jeg ikke. Så havde det været bedre helt at undlade at svare.
Sorry. Hvad jeg mente med langhåret var en uddybning af, hvordan lånet medtages og afdrages/nedskrives i resultatopgørelsen, og hvilke konti der skal oprettes, hvis de ikke allerede eksisterer i kontoplanen. Det med renterne troede jeg - i mit svar til dig - var noget "du selv uddybede" - havde overset det konkrete i "afdrag+renter" i spørgerens spørgsmål. So sorry, det var bestemt ikke min hensigt at springe over hvor gærdet var lavest